Rosévinet är trendigt och mångsidigt

Rosévinet är mycket mångsidigt. Från att ha varit ett utpräglat sällskapsvin har det, enligt fransk förebild, blivit allt vanligare som måltidsvin även hos oss.

Rosévinets bäriga och friska aromer förknippas inte längre enbart med sommaren. Allt fler finländare dricker rosévin året runt. Enligt Alkos statistik ökade försäljningen av rosévin med hela 16 procent år 2016.   

Rosévin är en mycket populär sommardryck, men den ökande efterfrågan förklaras även av dess lämplighet som måltidsdryck.   

– Den överlägset största konsumtionen sker på våren och sommaren, men i dag väljer allt fler rosévin som måltidsdryck i stället för vitt och rött vin även utanför den egentliga säsongen”, säger Alkos service- och varuutbildare Selma Wennonen.

Rosévin för olika smaker

Urvalet av roséviner har ökat avsevärt. Vinets smak sammanhänger med både druvan/druvorna och tillverkningssättet. De flesta rosévinerna är bäst som unga, men vissa lämpar sig för några års lagring på flaska.

Många unga roséviner har vitvinsliknande aromer och toner av örter, citrus och mineraler. Vissa roséviner bjuder på sådan fyllighet, tanninhalt och kryddighet som i allmänhet förknippas med röda viner.     

Selma Wennonen berättar att finländarna traditionellt väljer torra, syrliga och bäriga roséviner, men att efterfrågan på söta roséviner ökar.  

Rosévinet kan överraska

Rosévinets breda smakspektrum gör det till en utmärkt måltidsdryck. De intressanta och personliga rosa vinerna ger trevlig omväxling vid matbordet.   

– Rosévin är en trendig och överraskande måltidsdryck som eggar fantasin och tillför måltiden en smula lekfullhet. Om man tvekar mellan rött och vitt vin kan man med fördel välja rosévin”, säger Selma Wennonen.    

Hon påpekar att söta roséviner rimmar utmärkt med kryddstarka asiatiska rätter och friska desserter och att man till julskinkan kan servera en fyllig och tanninrik rosé.  

Även för män

Nordborna har börjat anamma fransmännens tradition att skölja ner lunchmaten med ett glas rosévin. Restaurangerna i Finland har breddat sitt urval av roséviner och de rosa vinerna ingår allt oftare i restaurangernas vinpaket.  

Rosévin är inte längre en sällskapsdryck för enbart damer. Selma Wennonen berättar att allt fler män i bland annat London, Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors väljer den rosa drycken.  

– De finländska männen, som i allmänhet vurmar för öl från mikrobryggerier, har börjat visa intresse för rosévin. I de sociala medierna ser man allt oftare hashtagarna #brosé och #brose som visar att kompisar har träffats över ett glas rosévin”, avrundar Selma Wennonen med ett brett leende.

Text Jaana Kalliokoski, foto Otavamedia