Alkos dryckestrender år 2022

År 2022 experimenterar vi med olika typer av drycker för att skapa spännande hybriddrycker, med eller utan alkohol. Vi förväntar oss att det vi köper är ansvarsfullt producerat och förpackat på ett klimatsmart sätt. Det här är några tydliga trender i Alkos trendöversikt 2022. Utifrån den har vi här listat tio trender för dig som vädrar nyfiket när det blåser nya vindar.



1. Hybriddrycker

Välbekanta drycker får nytt liv som ingredienser i hybriddrycker. Vinöl är en växande trend, här är det bara producenternas kreativitet som sätter gränser. Klassiska cocktails är fortsättningsvis populära, men numera föredrar allt fler att köpa drinkarna färdigblandade på flaska.

2. Företag förväntas ta ansvar

Konsumenterna förväntar sig att företag tar ett allt större socialt ansvar för sin leverantörskedja. Syftet med EU:s ansvarsskyldighet är att förebygga brott mot mänskliga rättigheter i företagens värdekedjor. Alko har förbundit sig att främja säkra arbetsförhållanden och möjlighet till tillräcklig försörjning för dem som arbetar i företagets leverantörskedja. Alko samarbetar till exempel med de andra nordiska länderna för att förbättra arbetsvillkoren för de anställda på sockerrörsplantager, som arbetar hårt i ett hett klimat.

3. Närproducerade drycker

Finländarnas hjärtan klappar för det lokala och vi är stolta över produkter som tillverkats i våra egna hemknutar. Alkos butiker tar in närproducerade produkter i sitt sortiment, och bland dem har öl från mikrobryggerier redan länge varit populära. Visste du att det finns fler än 100 småbryggerier i Finland? Andra lokalproducerade läckerheter i Alkos sortiment är cider, bärviner samt gin och whisky från små destillerier.

Håll utkik efter märket “Mästerverk av en småproducent nära dig” på hyllkanten, så hittar du enkelt närproducerade pärlor i din närmaste Alkobutik.

4. Vinet först – sedan maten

Väljer du maträtt först och sedan ett passande vin? Tänk om! Börja med att hitta ett intressant vin och låt sedan drycken fungera som inspiration för matlagningen. Många väljer vin enligt smaktyp eller druva, och frågar sedan försäljaren om hen kan rekommendera någon matidé, kanske en matchande huvudingrediens eller kryddning. Alkos försäljare hjälper naturligtvis gärna till med att planera fantastiska smakpar, oavsett om du har maten eller vinet som utgångspunkt.

5. Tårta i glaset

Smaker från klassiska efterrätter har länge funnits i likörer, men nu dyker de också upp i bryggeriprodukter. När det gäller öl kan du hitta smaker av desserter i mörk stout och porter, pastry stout har blivit ett etablerat begrepp för att beskriva dessertliknande öl. Du kan också hitta fräscha och fruktiga smaker i “pastry-stil” hos ale och suröl, med nyanser av milkshake på mango och melon eller citroncheesecake.

Öl med smak av kakor, bakverk och glass är som en efterrätt i sig, och passar utmärkt när du är sugen på något gott eller bara vill prova något nytt.

6. Finsmakandet tar nya former

Finsmakeri förknippas ofta med dyra viner av bra årgång från traditionella producenter. Det är dags att ändra på den felaktiga föreställningen. En modern finsmakare kan också vara på jakt efter annorlunda drycker att upptäcka – helst före andra ens har hört talas om dem. Det kan till exempel handla om småproducenter med speciella tillverkningsmetoder. Ju mindre produktionsvolym desto mer intressant för en vingourmet.

7. IPA på allas läppar

Underjäst lager är fortfarande den mest sålda öltypen, men det överjästa ölet IPA, Indian Pale Ale, får allt mer uppmärksamhet och en allt större skara trogna fans. Traditionell IPA med kraftig bitterhumle har fått sällskap av saftaktigare Juicy IPA och NEIPA, eller New England IPA. De här versionerna har gjort öltypen mer intressant för dem som inte bryr sig om traditionell IPA – eller om öl överhuvudtaget.

I Alkos sortiment finns närmare tre gånger så många IPA-öl som lager, så det finns mycket att upptäcka. Den senaste trenden är att IPA gått från ”überfruktig” och smoothie-liknande grumlighet mot en bittrare, mer traditionell West Coast-stil. Det pågår en tävling om starkaste IPA – nu räcker det inte med double, utan det är triple eller rentav quadrupel som gäller. Den andra ytterligheten är produkter med låg eller ingen alkoholhalt, och utbudet av dessa stilar ökar med fart. År 2022 är det särskilt NEIPA som skummar i glaset.

8. Bättre val för hälsan

Allt fler väljer alkoholfria drycker i Alkos utbud, och det finns numera gott om intressanta alternativ i den kategorin. Det finns också produkter med låg alkoholhalt, som med en liten alkoholmängd får en något starkare stomme och rikligare smak. Det finns öl och viner med låg alkoholhalt, men även lättare alternativ bland starka alkoholdrycker.

Socker är en annan ingrediens som allt fler vill undvika i sina drycker. Det är troligen därför seltzers med låg sockernivå blivit så populärt. De är fräscha blandningar med låg kalorimängd som påminner om smaksatt vatten med alkohol.

Visste du att ingrediensförteckning och näringsdeklaration ska införas på alkoholdryckers etiketter? I näringsdeklarationen måste ingå åtminstone produktens energiinnehåll. Informationen kan också finnas på nätet, så länge informationen kan läsas från etiketten, till exempel med en QR-kod.

9. Alla vill påverka

Dagens konsumenter vill säga sin åsikt och därmed påverka utbudet. Tjänsten Alkotoive.fi är en bra kanal för dig som önskar hitta en speciell dryck på butikshyllan. I tjänsten kan du välja dina favoritprodukter i vårt sortiment med över 10 000 produkter och önska att få dem till din närmaste Alkobutik.

När tjänsten Alkotoive.fi togs i bruk kom det hela 40 000 önskemål under det första året. Viner, mousserande viner och likörer är de produkter som önskas mest. Ölentusiasterna har också upptäckt tjänsten, och nu ligger öl på fjärde plats bland önskemålen.

 

10. Förtjusande roséchampagne

Champagne är alltid modernt och just nu är trenddrottningen roséchampagne. Rosétrenden startade med roséviner och fortsatte till bubbel – till exempel i Italien fick roséprosecco börja tillverkas år 2020. Den rosa färgen är glad och sprallig, och ger en lyxig känsla som kan sätta guldkant på vilken tråkig vardag som helst. Kanske precis det vi behöver i dessa osäkra tider.

Champagne är numera också en matdryck. Roséchampagne kan gärna kombineras med lammkarré och kalv. Det är också en perfekt dryck till lax.