Vanliga frågor och svar: Inköp under coronavirusepidemin

Vad ska du observera när du gör inköp på Alko? Vilka åtgärder har vi vidtagit på Alko för att säkerställa hygienen? Vi sammanställde vanliga frågor och svar relaterade till hur vi förberett oss på coronaviruset.

1. Vad bör kunderna beakta i Alkos butiker?

Vi hoppas att du betalar med kort eller kontaktlöst. Var noga med handhygienen.  Skydda din mun och näsa med en näsduk eller ärmen när du hostar eller nyser. Håll också ett avstånd på minst två meter till andra kunder och personalen. Kom hellre ensam till butiken än i en stor grupp. Besök inte en butik om du känner dig sjuk. Om du är i karantän ska du inte besöka en butik.

Vi rekommenderar att du använder ansiktsskydd i våra butiker i enlighet med hälsomyndigheternas rekommendationer.

Ålderskontroll ingår i Alkos systematiskt ansvarsfulla kundtjänst. Expediten måste kunna säkerställa kundens ålder, och det går inte att göra på ett pålitligt sätt om kundens ansikte är täckt. Om du alltså bär munskydd, vänligen ta bort det för att vi ska kunna kontrollera din identitet ock ålder. Det enklaste sättet att göra det är att ta tag i skyddets öronslingor med rena händer och flytta skyddet bort från ansiktet för en stund. Rör inte skyddets utsida och flytta det inte ner under hakan eller upp i pannan. Efter att vi har konstaterat din ålder, kan du sätta på skyddet igen utan att röra ansiktet.

2. Vilka åtgärder har vi vidtagit i butikerna för att förhindra att coronaviruset sprids? 

Vår personal arbetar för att kunderna ska få utmärkt service även i denna situation. Vi fäster särskild uppmärksamhet vid städningen och hygienen. Vi rengör betalterminalerna, kassan, pekdatorerna, mobiltelefonerna, kassaknapparna, handtagen på shoppingkorgarna och -vagnarna samt kassabandet flera gånger om dagen.

Vi kommer inte till jobbet om vi är sjuka. Vi hostar och nyser i ärmen eller näsdukar och håller oss på tillräckligt avstånd från varandra. Vi hoppas att också våra kunder ska göra det och påminner dem om detta i vår butikskommunikation.  Rekommendationerna och anvisningarna är till godo för oss alla.

Dessutom vill vi skydda både våra medarbetare och kunder genom att montera plexiglas vid kassorna. De skyddar människor mot droppsmitta och monteras i alla våra 362 butiker. Dessutom använder Alkos personal andningsskydd i kundservicen.

3. Påverkar coronaviruset Alkos öppettider?

Butiker håller öppet normalt. Du kan kolla din närmaste butiks adress, öppettider och eventuella undantag via den butiksspecifika sökningen. 

4. Påverkar läget tillgången till Alkos produkter?

Sortimentet eller tillgången till produkter i butikerna avviker inte från det normala.

5. Hur kan jag sköta ärenden i Alkos webbutik?

Hela sortimentet med över 10 000 produkter är tillgängligt via webbutiken. I vår webbutik kan du sortera sortimentet med många kriterier – till exempel enligt pris, land eller maträtt. 

Läs mer om webbutiken.

6. Kan produkter som beställts via webbutiken levereras hem?

Enligt alkohollagen får detaljhandel med alkoholdrycker bedrivas endast så att dryckerna överlåts till kunden på ett godkänt detaljhandelsställe. Därför är hemleveranser av alkoholdrycker inte möjliga i Finland.

Kom ihåg när du handlar hos oss
  • Att använda ansiktsskydd
  • Att sköta om handhygienen
  • Att hosta eller nysa i en näsduk
  • Att hålla tillräckligt avstånd till andra kunder och våra expediter

Vi hoppas att ni föredrar kort- och närbetalning.

corona, korona