Alkon trendikatsaus 2024

Mikä trendaa vuonna 2024 juomien maailmassa? Alkon koostama lista ajankohtaisista juomailmiöistä kertoo, että pinnalla ovat eritoten keveys sekä harkitut valinnat paitsi oman, myös ympäristön hyvinvoinnin kannalta.

Kuluttajien juomavalinnoissa painavat jo pidempään pinnalla olleet megatrendit:

  • Hyvinvoinnin vaaliminen näkyy vastuullisuuden merkityksen sekä alkoholittomien juomien kysynnän kasvuna. Niiden valikoimaan tulee koko ajan uusia, mielenkiintoisia tuotteita.

  • Pieni on edelleen kaunista. Kuluttajia kiinnostavat kaikissa juomaryhmissä pientuottajat, lähellä tuotetut tuotteet sekä tarinat niiden takana.

  • Viineissä ja muissakin juomissa keveys ja raikkaus on valttia. Rosee jatkaa nousuaan ympäri vuoden nautittavana viininä.

Alkon valikoimaa kehitetään jatkuvasti paitsi asiakkaiden kysynnän, myös niin isojen kuin vasta orastavien trendien mukaan. Alko on itsekin mukana trendien luomisessa esimerkiksi panostamalla vahvasti alkoholittomiin juomiin sekä juomien eri pakkausmuotoihin.

Trendi 1. Hinta-laatusuhde on entistä tärkeämpi ostokriteeri

Hinta-laatusuhde on entistä tärkeämpi ostokriteeri juomissa

Elinkustannusten noustua hinnan merkitys on noussut. Hieman edullisempien tuotteiden kysyntä on kasvanut, ja samalla ne ovat entistä hyväksytympiä. Hinta-laatusuhde on kuluttajille entistäkin tärkeämpi ostokriteeri.

Toisaalta moni nauttii alkoholia aiempaa vähemmän, mutta panostaa silloin laatuun. Tämä trendi huomataan monissa eri tuoteryhmissä, esimerkiksi laadukkaiden lager-oluiden nousuna tai mielenkiintona viinimaailman klassikoita kohtaan.

Kokeilunhalu on osin saanut tehdä tilaa turvallisille valinnoille. Osa kuluttajista ei innostu villeistä kokeiluista vaan valitsee tuotteita, joiden laadun tuntee varmuudella. Joskus tämä saattaa tarkoittaa paluuta oman nuoruuden nostalgisiin juomiin.

Trendi 2. Rieslingin raikkaat haastajat

Rieslingin raikkaat haastajat - rypäleterttu

Raikas ja keveä valkoviinitrendi on ollut hallitseva jo useamman vuoden ajan. Se on näkynyt Riesling-lajikkeen suosiossa, mikä ei osoita laantumisen merkkejä.

Vaihtelunhaluisimmat kuluttajat kuitenkin etsivät jo muitakin vaihtoehtoja, joten Rieslingin haastajat kiinnostavat. Niitä ovat esimerkiksi Espanjan Baskimaan txakoli-valkoviinit sekä rypälelajikkeista Grüner Veltliner, Assyrtiko ja Albariño.

Kevyiden ja raikkaiden viinien trendi juontuu osin siitä, että ylipäätään ruokien maut ovat keventyneet ja kasvisruoka noussut valtavirtaan. Ruokatrendien muutos näkyy suoraan valkoviinien kysynnässä. Valkoviinejä tarjotaan nyt usein myös Euroopan ulkopuolisten keittiöiden kyytipojiksi - esimerkiksi Korean, Vietnamin, Lähi-Idän tai Pohjois-Afrikan ruoille.

Kuplii pinnan alla: PiWi-viinit tekevät tuloaan. Ne valmistetaan sellaisista rypälelajikkeista, jotka ovat luonnostaan vastustuskykyisiä hometaudeille. Nimitys PiWi tulee saksan kielen sanasta pilzwiderstandsfähig, home- ja sienitauteja kestävä.

Trendi 3. Nyt kevenevät myös punaviinit

Kevyt punaviini lasissa

Ensin raikastuivat valkoviinien maut, nyt punaviinit seuraavat perässä. Niin viinin maku kuin alkoholiprosentti saavat olla entistä kevyempiä, ja viini tarjotaan kenties myös viilennettynä.

Elegantti Pinot Noir on ollut pitkään trendilajike. Myös muut keveämmät punaiset lajikkeet nostavat päätään, esimerkkeinä beaujolais’ta tuttu Gamay sekä Itävallan Blaufränkisch ja Zweigelt.

Myös Italian ruokakulttuurin sydänmailta Emilia-Romagnasta tuleva lambrusco on nousemassa trendikkääksi. Viinit vaihtelevat, mutta usein lambrusco on punainen, kepeä, pirskahteleva, hedelmäinen ja sisältää hieman sokeria. Viilennetty lambrusco on täydellinen kumppani vaikkapa italialaisille alkupaloille, antipasteille.

Suhteellisen keveiden punaviinien suosiota nostaa niiden hyvä toimivuus ruokapöydässä: Ne eivät jyrää herkkiä makuja, vaan sointuvat hyvin myös kasvisten kylkeen. 

Trendi 4. Kuplat ovat suosiossa

Kuohuviiniä kaadetaan lasiin

Kuplivat juomat ovat suosittuja joka puolella maailmaa. Kupliva trendi näkyy uusina avauksina siten, että kuplimattomista viineistä tutut tuottajat lanseeraavat nyt myös kuohuviinejä ympäri viinimaailman.

Samppanjan rinnalle ovat suosiossa nousseet myös muut kuohuviinit. Cava ja crémant ovat kysyttyjä vaihtoehtoja. Niiden kiinnostavuutta lisää samppanjaa edullisempi hintataso. Prosecco pitää myös edelleen pintansa helposti lähestyttävänä valintana.

Pienemmän tuotannon nousevia laatukuohuvia ovat esimerkiksi Katalonian corpinnat, Pohjois-Italian franciacorta ja alta langa sekä englantilaiset kuohuviinit. 

Klassiset kuohuviinit ovat tyypillisesti rypälesekoitteita, mutta yhden lajikkeen viinit tekevät yhä enemmän tuloaan. Niitä tapaa aiempaa useammin samppanjoissa sekä myös Saksan ja Itävallan sekteissä.         

Kuplii pinnan alla: Muovipulloihin pullotettiin ensin kuplimattomia viinejä, mutta nyt myös pirskahtelevia viinejä pakataan muovipulloihin. Ehkä jokin päivä näemme myös varsinaista kuohuviiniä muovipulloissa?

Trendi 5. Vähemmän on enemmän

 

Monessa juomalasissa on nyt entistä vähemmän alkoholia, sokeria ja kaloreita, ja juomaa on lasissa myös määrällisesti aiempaa vähemmän. Kohtuullisuuden trendi liittyy laajaan ja yleisempäänkin ilmiöön: terveyden ja hyvinvoinnin vaalimiseen. 

Trendi näkyy esimerkiksi hard seltzereissä eli alkoholillisissa kuplavesissä, jotka ovat Suomessa suhteellisen tuore tuotetyyppi. Niiden alkoholipitoisuus on yleensä melko matala, ja tyypillisesti juomissa on sokeria vain vähän tai ei ollenkaan. 

Matala-alkoholisuus kiinnostaa niin oluissa kuin viineissä. Samalla pienten pakkauskokojen suosio kasvaa. Viineissä pienestä pullosta saa juuri sopivan makuelämyksen aterian pariksi.  

Trendi 6. Ympäristötietoisuus näkyy lasissa

Viinitarha ja viiniköynnöksiä

Ympäristöystävälliset ja eettiset näkökulmat painavat kuluttajien vaakakupissa. Omalla ostokäyttäytymisellä halutaan myös vaikuttaa, joten tuotteiden kokonaisvaltainen vastuullisuus on aina vain tärkeämpi seikka.

Juoman pakkaukseen kiinnitetään nyt entistä enemmän huomiota. Uusien pakkaustyyppien suosiota eri juomatyypeissä nostaa osaltaan helppokäyttöisyys, mutta myös hiilijalanjäljellä on monille kuluttajille merkitystä. 

Viinin pakkaaminen kartonkiin aiheuttaa vähemmän päästöjä kuin viinin pakkaaminen lasipulloon. Kartonkipakkauksia onkin jo monessa koossa eri käyttöyhteyksiin, ja yhä laadukkaampia viinejä pakataan myös hanapakkauksiin. Myöskään tölkit eivät kuulu enää vain panimotuotteille. Alko seuraa tarkasti, millaisia innovaatioita juomien pakkaamiseen tulee.

Kuplii pinnan alla: Tuotteiden ympäristöväittämiin kiinnitetään huomiota, ja myös EU valmistelee lakia, joka estäisi viherpesun. Tuotteista ei saisi käyttää ympäripyöreitä väittämiä kuten ”vihreä” tai ”kestävä”, vaan väittämien pitää perustua tutkittuun tietoon. 

Trendi 7: Kilinää cocktailsekoittimessa – myös kotosalla 

Cocktailien sekoitus

Moni on löytänyt sisäisen miksologinsa. Nyt cocktaileja ja mocktaileja sekoitetaankin yhä enemmän kotona. 

Taitojen karttuessa reseptien haastekertoimet nousevat. Toisaalta suhteellisen helpot kuohuviinidrinkit viehättävät. Esimerkiksi proseccolla jatketut spritzerit ovat edelleen suosittuja. 

Reseptit saattavat olla hyvinkin kokeellisia. Ideoita haetaan sosiaalisesta mediasta, joka aika ajoin nostaa trendijuomia esiin nopeasti ja tehokkaasti. 

Mocktailit eli alkoholittomat cocktailit ovat tulleet suosituiksi sober curious -ajattelun myötä, tukemaan elämäntapaa, jossa alkoholijuomat vaihtuvat yhä useammin alkoholittomaan vaihtoehtoon. Täysraittiudesta ei välttämättä ole kyse, vaan alkoholittomia juomia nauttivat monet heistäkin, jotka välillä valitsevat alkoholillisia juomia. Ilmiö näkyy kotibaarien ohella ravintoloissa, joista moni on lanseerannut huolella mietityn, kunnianhimoisen mocktail-listansa. Alkoholittomien tisleiden uusi monipuolisuus antaa nykymocktaileihin tuoreita ulottuvuuksia.

Trendi 8: Hedelmien maut valloittavat  

Hedelmien maut valloittavat

  Hedelmien ja marjojen aromit maistuvat kuluttajille monenlaisissa juomissa. Niiden suosio näkyy esimerkiksi long drinkeissä sekä muissa valmiissa juomasekoituksissa. 

Samalla hedelmät ja marjat ovat löytäneet yhä useammin tiensä oluiden resepteihin. Hedelmien ja marjojen makua on etenkin muutama vuosi sitten trendikkäiksi nousseissa sour ale -hapanoluissa.  

Myös cocktaileissa eri hedelmät ovat suosittuja raaka-aineita. Hedelmäisiä aromeja saadaan hedelmien ja mehujen ohella hedelmälikööreistä, joiden kysyntä kasvaa.  

Trendi 9. Viini näkyy osana elämäntyyliä 

Viini osana elämäntyyliä

Viini voi hyvinkin olla osa kuluttajan omaa elämäntapaa täydentävää lifestyle-kuluttamista, jossa ostovalinnoilla viestitään omasta tyylistä ja tyylitajusta. Viinivalinnalla voidaan osoittaa statusta, mutta toisaalta myös arvoja, esimerkiksi tahtotilaa vastuullisuudesta ympäristöä kohtaan. 

Ilmiö näkyy sosiaalisessa mediassa, missä viini on mukana vaikuttajien sisällöissä ja kaupallisissa yhteistöissä. Kuluttajat seuraavat perässä ja jakavat omia sisältöjään.  

Juoma voi olla osa elämäntyyliä myös erilaisten tapahtumien, teemailtojen ja maisteluiden kautta. Juoman ja lifestylen suhde näkyy viinin ohella toki myös esimerkiksi oluissa ja viskeissä.  

Kuplii pinnan alla: Kokeilunhaluiset nuoret viinintekijät tekevät yhteistyötä ja pölyttävät valmistustapoja saadakseen viineilleen parhaan laadun. Vanhasta luodaan uutta esimerkiksi käyttämällä viini amforassa tai munanmuotoisessa qvevri-saviastiassa. 

Näin trendiraportti koostettiin

Alko kartoitti trendejä syksyllä 2023 tehdyllä kyselyllä, johon vastasivat alkolaisten asiantuntijoiden lisäksi mm. tavarantoimittajat sekä asiakkaiden Neuvonantajat-ryhmä. Tähän listaukseen on kuratoitu sadoista vastauksista mielenkiintoisimmat ilmiöt.