Liiku ilolla – ilman alkoholia

Alkoholi heikentää suorituskykyä heti alkoholin nauttimisen jälkeen ja suorituskyky on huono vielä seuraavana päivänäkin.

Alkoholi heikentää erityisesti tarkkuutta, reaktioaikaa, tasapainoa ja voimaa. Lisäksi pienetkin alkoholimäärät lisäävät tapaturma- ja rasitusvammariskiä. Alkoholin vaikutuksesta lihakset väsyvät liikunnan aikana normaalia nopeammin, ja sydämen pumppausteho heikkenee. Lisäksi liikuntasuorituksesta palautuminen heikentyy.  

Krapulassa ei ole syytä urheilla

Krapulassa veren sokeripitoisuus on alhainen, josta voi seurata uupumista tai jopa tajuttomuutta rankan liikuntasuorituksen aikana.

Alkoholi saattaa aiheuttaa täysin terveellekin ihmiselle sydämen rytmihäiriöitä, jonka vuoksi voimakkaasti kuormittavaa liikuntaa on syytä välttää krapulassa. Alhainen verensokeri haittaa myös aivojen toimintaa, mikä johtaa virheratkaisuihin tarkkaa harkintakykyä vaativissa urheilulajeissa.

Alkoholi vaikuttaa myös mielialaan. On hyvä muistaa, että joukkuelajeissa krapulaisen pelaajan ärtyneisyys ja huono suorituskyky heikentävät koko joukkueen suoriutumista. Alkoholi ei sovellu myöskään liikunnan jälkeisen nestehukan korjaamiseen.

Lisää tietoa Duodecum-terveyskirjastosta.