Alkoholin kalorit

Tiesitkö, että suurin osa alkoholijuomien energiasta tulee alkoholista? Alkoholi sisältää kaloreita lähes yhtä paljon kuin rasva. Yhdessä grammassa alkoholia on energiaa 7 kcal.

Hyvä nyrkkisääntö alkoholin kalorimäärän hahmottamiseen on: mitä vahvempi ja makeampi alkoholijuoma, sitä enemmän siinä on kaloreita. Alkoholittomat viinit, oluet ja siiderit ovatkin huomattavasti kevyempiä vaihtoehtoja, kuin vastaavat alkoholilliset juomat. 

Alkoholittomissa viineissä on vähemmän energiaa, mutta paljon makua

Moni uskoo, että kevyemmät juomat olisivat maultaan kuivia. Alkoholittomat viinit ovat makumaailmaltaan kuitenkin tyypillisesti kevyitä ja makeita, sillä niiden makua tasapainotetaan sokerilla. Tästä huolimatta alkoholittomat viinit sisältävät suhteellisen vähän energiaa.

Viinin kalorit

Tavallinen kuiva tai puolimakea valkoviini, jossa on 12,5–13,5 % alkoholia, sisältää noin 70–80 kaloria desilitraa kohden. Samassa määrässä alkoholitonta valkoviiniä on kaloreita vain noin 10, vaikka sokeria olisikin puolimakean viinin verran. Ero alkoholittoman ja alkoholillisen viinin kalorimäärän välillä voi olla dramaattisempikin, sillä joissakin punaviineissä on jopa 17 % alkoholia.

Siiderin ja oluen kalorit 

Sama pätee myös siidereiden ja oluiden kaloreiden kohdalla. Siideri, jossa on alkoholia 4,5 %, sisältää desilitrassa kaloreita noin 60, kun alkoholittomassa siiderissä on vastaavasti kaloreita vain noin 10 kcal. Vaalea lagerolut, jossa on 5,2 % alkoholia, sisältää noin 40 kaloria desilitraa kohden, kun sama määrä alkoholitonta lageria sisältää ainoastaan 20 kaloria. 

Alkoholi ja kalorit - vinkit keventämiseen

Alkoholin kalorit voivat moninkertaistaa aterian energiamäärän. Keventäminen kannattaa aloittaa esimerkiksi kiinnittämällä huomiota kerralla nautittavien alkoholiannosten määrään, alkoholin käyttötiheyteen tai vaihtamalla alkoholittomiin juomiin alkoholillisten sijaan. Laadukkaiden matala-alkoholisten ja alkoholittomien juomien ansiosta ruoan ja juoman maukkaista yhdistelmistä ei tarvitse tinkiä. Kurkkaa vinkkimme ruokien ja alkoholittomien juomien makujen yhdistämiseen. Pienetkin muutokset helpottavat painonhallintaa ja parantavat terveyttä. Päihdelinkin alkoholin kalorilaskurin avulla voit laskea, kuinka paljon eri juomat sisältävät energiaa.