Juomien hinnoittelu on reilua ja tasapuolista

Alkossa myytävien alkoholijuomien hinnoittelu on avointa. Yhtiö julkaisee vuosittain tuoteryhmäkohtaiset hinnoittelukertoimet ja -tekijät. Tavarantoimittajat määrittävät omien tuotteidensa hinnan, siten Alkon valikoimissa olevat alkoholijuomat kilpailevat keskenään.

Alko toimii vastuullisesti läpi arvo- ja toimitusketjun. Myyntiin tulevat tuotteet haetaan avoimen ja tasapuolisen valintamenettelyn kautta ja kuka tahansa voi tarjota tuotteitaan Alkon myyntiin. Vakiovalikoimaan valitaan tuote, joka parhaiten vastaa ominaisuuksiltaan tuotehakuun ja tarjoaa asiakkaalle parhaan hinta-laatusuhteen.

Hinnoittelumielessä Alko toimii toisella tavalla kuin suuri osa muista vähittäismyyjistä, sillä Alkon hinnoittelu on täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin. 

Tavarantoimittaja voi etsiä omalle tuotteelleen sopivaa hintapistettä muuttamalla tuotteen myyntihintaa haluamallaan tavalla. Tavarantoimittajat asettavat omien tuotteidensa hinnan, siten tuotteet kilpailevat hyllyssä keskenään.

Hinnoittelumuutoksia voi tehdä kolme kertaa vuodessa. Tavarantoimittajan määrittämän hinnan muuttuessa Alko siirtää muutoksen täysimääräisenä kuluttajahintaan.

Alkon myyntikate on kustannusperusteinen, ja toimintaa tehostamalla katekerroin on pystytty pitämään vuosikausia samalla tasolla. Katekerrointa on muutettu viimeksi vuonna 2012, jolloin sitä laskettiin. Mahdolliset veronmuutokset näkyvät alkoholijuomien kuluttajahinnoissa täysimääräisinä.

Alkon myyntikatekertoimessa on pieniä eroja tuoteryhmien välillä. Alkon toiminta on tehokasta, keskimääräinen myyntikate on ainoastaan 17 prosenttia.

Alkon myyntikatteella katetaan muun muassa myymäläverkoston kustannukset, palveluhenkilöstön palkat ja tuotteiden hankinnan sekä laadunvalvonnan kustannukset.

Alkoholivero vaihtelee juomaryhmittäin (väkevät 45,50 euroa, viinit 30,80 euroa ja oluet 32,00 euroa per litra 100-prosenttista alkoholia).