#nofilter: Vähentäjän vointi kohenee ja unenlaatu paranee

Pienikin vähennys alkoholinkäytössä saa jo aikaan positiivisia muutoksia: verenpaine laskee, unen laatu paranee, maksa saa levätä ja mielialakin kohenee.

Vähäinenkin määrä alkoholia vaikuttaa unen laatuun heikentävästi, sillä alkoholi muuttaa unen katkonaiseksi ja kevyeksi. Tissuttelu aiheuttaa useita terveyshaittoja, kuten verenpaineen nousua ja maksan rasittumista. Alkoholinkäytön vähentäminen, tai täydellinen tipattomuus, antaa keholle mahdollisuuden levätä ja palautua. Koska alkoholi vaikuttaa myös ihoon, tauon jälkeen iho näyttää heleämmältä.

Tissutellessa vähästä kertyy helposti paljon. Alkoholi sisältää runsaasti kaloreita: pikkupullossa keskiolutta on noin 130 ja pullollisessa siideriä noin 180 kaloria, ja viinilasin tai oluttuopin äärellä tulee ehkä huomaamattakin naposteltua. Juomista vähentämällä paino lähteekin usein laskuun ja oma olo muuttuu virkeämmäksi.

”Tipaton on hyvä keino testata, mikä on oma suhde alkoholiin. Jos vähentäminen tuntuu vaikealta, voi olla oikea hetki miettiä, miksi alkoholilla on niin tärkeä rooli elämässä”, EHYT ry:n Aikuiset-osaston päällikkö Antti Hytti sanoo.

Omaa alkoholinkäyttöään voi testata mm. AUDIT-testin ja OttoMitta -sovelluksen avulla. Alkoholinkäytön vähentämiseen on monia tapoja. Juo kerralla vähemmän, vaihda miedompaan tai alkoholittomaan vaihtoehtoon tai pidä taukoa juomisesta.

EHYT ry:n Tipattoman tammikuun teemana on tissuttelu: esimerkiksi lasillinen viiniä päivässä on vuoden aikana jo 52 pullollista viiniä. Kampanjassa  seurataan muun muassa 50-vuotiaan Riitan fiktiivistä videoblogia, jossa Riitta kertoo miltä Tipaton tuntuu ja mitä muutoksia arkeen alkoholiton kuukausi tuo.

Tipaton -haasteeseen voi osallistua myös somessa #aikapaljon #tipaton

www.tipaton.fi

www.facebook.com/tipaton

 

#nofilter