#nofilter: Kevennetty lasipullo vähentää päästöjä - mutta eikö PET-pullo vähennä vielä enemmän?

Tiesitkö, että painavimmat lasiset viinipullot voivat painaa jopa yli kilon, siis pelkkä tyhjä pullo? Alkon Vihreä valinta-ympäristötietoihin sisältyy merkki, joka ei kerrokaan tuotteesta tai sen tuotantotavasta vaan pakkauksesta: kevyempi lasinen viinipullo.

Iso-Britanniassa toteutettiin jo v. 2008-2009 tutkimus, jonka perusteella kevyin, viinin säilyttämiseen ja kuljetukseen riittävän kestävä lasipullo voisi olla niinkin kevyt kuin 300 grammaa. Tutkimusprojektin tuloksena tuon painoluokan viinipulloja on siellä ollut käytössä vuodesta 2010 lähtien. Se on hyvä saavutus, sillä viinien tuotannossa perinteillä on suuri merkitys, ja pullojen painoissa on isoja kulttuurisia sekä maakohtaisia eroja.

Entä muut tuotekategoriat, joissa lasipullo on käytössä? Jotkut väkevien juomien tuottajat ovat jo olleet aktiivisia pakkausten keventäjiä: he ovat omista lähtökohdistaan, ehkä tyypillisimmin pidemmän aikavälin kustannussäästöjen tähden, keventäneet käyttämiään lasipulloja. Kuluttajana et huomaa eroa lopputuotteen laadussa. Pakkauksena käytetään myös oma-aloitteisesti PET-pulloja, vaikkakin alkujaan muista kuin ympäristösyistä.

Oluentuotanto on huomattavasti väkeviä nopeasyklisempi toimiala ja olutbrändit halutessaan myös pystyvät toteuttamaan muutoksia nopeasti. Koska kevyemmistä pulloista syntyy kuljetusten ja materiaalin osalta kustannushyötyjä, olutbrändit melko todennäköisesti hoitavat muutoksen kohti kevyempää pakkaamista oma-aloitteisesti. Hyvin suuri osa oluista myydäänkin jo nyt alumiinitölkeissä. Ja innovaatioitakin on horisontissa näkyvissä – olutperinteisiin nähden jopa täysin uusia kevyitä pakkausmateriaaleja on luvassa.

Miksei sitten esimerkiksi PET-pulloja ja pahvisia tetroja, viinien hanapakkauksia tai alumiinitölkkejä ole Alkossa merkitty vastaavasti Vihreä valinta-symbolilla? On ilman muuta selvää, että muista materiaaleista kuin lasista tehdyt juomapakkaukset ovat lasisia kevyempiä ja siten säästävät kuljetusten polttoaineen kulutuksesta. Vähättelemättä tästä koituvaa ympäristöhyötyä erona on kuitenkin se, että niiden käyttö on yleistynyt enimmäkseen muista kuin kestävän kehityksen lähtökohdista – ja ne on helppo erottaa ulkonäöltään ilman erityisiä symboleitakin. Vihreä valinta-merkintöjen tarkoitus on nimenomaan tuoda näkyville tuottajien panostuksia ympäristötyöhön; ja kevennettyjä lasisia viinipulloja et pysty mitenkään erottamaan tavallisista ulkonäön perusteella. Näitä enintään 420 grammaa painavia 0,75 l lasisia viinipulloja on kuitenkin Alkonkin valikoimassa ollut jo vuodesta 2013. Kevennetty lasipullo-tiedon ja -symbolin avulla pystyt siis halutessasi etsimään tuotteita sopivaa valintaa miettiessäsi.

Seuraavaksi haluamme lisää tietoa tulevaisuuden materiaaleista ja innovaatioista, ja siihen tarvitsemme toimialan yhteistyötä. Ehkä juoma-alalle saadaankin jokin täysin uudenlainen pakkausmateriaali, josta emme ole vielä kuulleetkaan.

Onko pakkauksen painolla tai materiaalilla merkitystä sinulle tuotetta valitessa? Osallistu keskusteluun Alkon sosiaalisen median kanavilla Facebookissa ja Twitterissä.

#nofilter