Alkoholijuomien myynnin lasku loiveni vuonna 2016

Valkoviinit, kuohuviinit ja roseeviinit kasvattivat suosiotaan vuonna 2016. Myös luomu- ja eettisen kaupan tuotteiden myynti kasvoi merkittävästi.
Miedot viinit (mm. puna-, valko- ja kuohuviinit) ovat Alkon alkoholijuomaryhmistä suurin. 
Litroina mitattuna mietojen viinien osuus on 57,6 prosenttia alkoholijuomamyynnistä. Vuonna 2016 mietojen viinien myynti oli tasaista verrattuna edelliseen vuoteen. Mietoja viinejä myytiin yhteensä 53,9 miljoonaa litraa vuonna 2016.

Eniten viineistä myytiin punaviinejä (24,5 milj. litraa), ja niiden osuus kaikista miedoista viineistä oli 45,4 prosenttia. Punaviinejä myytiin 1,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Myydyistä punaviineistä lähes 30 prosenttia oli chileläisiä. Seuraavaksi suosituimpia ovat espanjalaiset, italialaiset ja australialaiset punaviinit. Pulloissa myydyistä punaviineistä vähittäishinnaltaan alle 10 euron viinien osuus oli 69,3 prosenttia. Pulloissa myydyistä punaviineistä yli 10 euron viinien osuus kasvoi 5 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Valkoviinejä myytiin yhteensä 21,2 milj. litraa. Tämä on noin 100 000 litraa enemmän kuin vuonna 2015. Valkoviinin osuus kaikista miedoista viineistä oli 39,2 prosenttia. Suosituimpia olivat chileläiset, eteläafrikkalaiset, saksalaiset ja italialaiset valkoviinit. Pulloissa myydyistä valkoviineistä vähittäishinnaltaan alle 10 euron viinien osuus oli noin 80,4 prosenttia.

Kuohuviinien suosio jatkui. Niiden myynti kasvoi 3,5 prosenttia ja kokonaismyynti oli noin 5,4 miljoonaa litraa. Alkosta ostetuista kuohuviineistä 37,1 prosenttia oli espanjalaisia ja niiden osuus on hienoisesti kasvanut vuodesta 2015. Kaupaksi kävivät hyvin myös italialaiset kuohuviinit, jotka kasvattivat huomattavasti myyntejään.

Erityisesti lämmin alkukesä suosi roseeviinejä. Roseeviinit jatkoivat tasaista kasvuaan myös vuonna 2016. Kesä on roseeviinien parasta myyntisesonkia, mutta roseet ovat vakiinnuttaneet asemaansa valikoimassa myös sesongin ulkopuolella.





























Väkevien alkoholijuomien myynnin lasku tasaantui aikaisemmasta

Väkevien alkoholijuomien myynnin lasku loiveni aiempien vuosien jyrkemmän laskun jälkeen. Niiden kokonaismyynti litroissa laski nyt hieman yli prosentin (pl. väkevät viinit). Vodkien ja viinojen volyymi (13,9 milj. litraa) laski 1,7 prosenttia kun taas muiden väkevien myynti (7,6 milj. litraa) pysyi kutakuinkin samalla tasolla edelliseen vuoteen verrattuna. Väkevien viinien kokonaismyynti laski edelleen, mutta vähemmän kuin edellisvuosina. Vuonna 2016 väkevien viinien lähes kolmen miljoonan litran myynti oli 4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015.

Väkevissä alkoholijuomissa myyntiään kasvatti etenkin ginit 11,5 prosentilla ja maustetut viinat 8,7 prosentilla. Myös rommien litramyynti nousi. Erityisesti tummat rommit kävivät kaupaksi ja niitä myytiin 7,7 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.




Panimotuotteissa ihastuttaa erikoisuudet

Vuonna 2016 Alko myi 8,5 miljoonaa litraa olutta, joka oli 1,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Oluiden osuus koko alkoholijuomamyynnistä säilyi noin 9 prosentissa. Eniten asiakkaamme ostivat lager- ja vahva lager -tyyppisiä oluita, jotka edustivat noin 72 prosenttia oluen kokonaismyynnistä. Samanaikaisesti kuitenkin kasvava kiinnostus pienpanimoita kohtaan on näkynyt erikoisoluiden nousevassa suosiossa. Ale-tyyppisten oluiden, stoutien, porttereiden ja oluttyypiltään erikoisuuksiksi luokiteltavien tuotteiden myynti on kasvanut niin kotimaisten panimoiden tarjonnan kuin kansainvälisen craft-trendin siivittämänä. Siiderien myynti pysyi edellisen vuoden tasolla, ja longdrinkien lasku taittui runsaaseen prosenttiin.

Alkoholittomat juomat kiinnostavat edelleen

Alkoholittomien nousukiito vuoden 2015 myynnin kaksinkertaistumisesta on tasaantunut. Yhä tasaisen voimakas kasvu kertoo kuitenkin alkoholittomien tuotteiden jatkuvasta kysynnästä. Vuonna 2016 alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi 26,9 prosenttia. Alkoholittomien tuotteiden valikoimaan on panostettu edelleen ja nyt tuotteita on yhteensä 94. 




Luomu- ja eettisen kaupan tuotteet nauttivat vahvasta suosiosta

Vuonna 2016 luomutuotteita myytiin Alkossa 5,6 miljoonaa litraa. Kasvu edellisvuoteen nähden on merkittävä (+18,5 %). Valtaosa myydyistä luomutuotteista oli mietoja viinejä. Litramyynnin kasvun myötä luomutuotteiden osuus kokonaismyynnistä nousi prosenttiyksiköllä kuuteen prosenttiin. Luomutuotteita on ollut Alkon valikoimissa vuodesta 1994. Luomualkoholijuomat valmistetaan luonnonmukaisesti viljellyistä raaka-aineista EU:n luomuasetuksen sallimilla tavoilla. Alkossa myytävät luomutuotteet ovat paikallisten luomujärjestöjen ja viranomaisten sertifioimia.

Eettisen kaupan tuotteita myytiin 1,3 miljoonaa litraa (+6,2 %). Alkon valikoimissa eettisen kaupan tuotteita on ollut vuodesta 2007. Eettinen kauppa perustuu ajatukselle, että viljelijälle ja työntekijälle maksetaan oikeudenmukainen korvaus työstään ja että työolosuhteet ovat asianmukaiset. Kaikki valikoimamme eettisen kaupan tuotteet (esim. Reilu Kauppa ja Fair for Life) ovat saaneet kansainvälisen tuotekohtaisen sertifikaatin. 

Alko kehittää myös jatkossa luomu- ja eettisen kaupan tuotteiden valikoimaansa.


Alkoholijuomien kulutus

Vuonna 2016 alkoholijuomien kokonaiskulutus oli THL:n julkaisemien ennakkotietojen mukaan 10,8 litraa 100-prosenttista alkoholia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti. Alkoholin kokonaiskulutus oli samalla tasolla kuin vuonna 2015. Alkoholijuomien tilastoitu kulutus väheni 0,6 prosenttia, mutta alkoholin tilastoimaton kulutus lisääntyi 3,8 prosenttia. Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.  

 

Klassikkoalueet menestyivät monipuolisuudellaan

Vuonna 2016 pitkälle historiaan ulottavat maineikkaat viinintuotantoalueet ovat päässeet nauttimaan ansaitsemastaan valokeilasta. Klassikkoaluekampanjalla Alko on halunnut tutustuttaa asiakkaat laajemmin viinimaailman esikuviin ja vahvistaa vastuullista viinikulttuuria.

Arvostettu Bordeaux, vivahteikkaat Mosel ja Rheingau, aromikas Ribera del Duero sekä monipuolinen Toscana ihastuttivat ympäri vuoden. Klassikoiden eri makumaailmat esittäytyivät laajassa kirjossa ja paljastivat niiden monipuolisen luonteen.
Vallitseva trendi ruoan ja juoman yhdistämisestä korosti entisestään klassikoiden asemaa ruoan kumppanina. Ne todella ovat ruokaviinien aatelia, mutta toimivat toisaalta myös arjen kohottajina hienostuneella sekä helposti lähestyttävällä otteellaan.  

Klassikkoaluenostot osoittautuivat menestykseksi. Klassikkoalueiden tuotevalikoima kasvoi uusilla tuotteilla ja henkilöstö oli palavasti mukana klassikoiden pyörteessä. Alkuvuonna Bordeaux’n alueen tuotteiden volyymi kasvoi yli 33 000 litralla. Loppuvuodesta ilmojen viiletessä yhä useampi valitsi Toscanan aromikirjon ja alueen tuotteiden myynti kasvoi sen mukana. Klassikoiden todellinen monipuolisuus ihastutti asiakkaita ja uudet löydökset rikastuttivat niin arkea kuin juhlaa.