Avainluvut ja tulokset

Alkon strategisina tavoitteina on tarjota parasta asiakaskokemusta, parasta työtä, olla aktiivinen vaikuttaja yhteiskunnassa ja toimia tehokkaana yrityksenä. Vuoden 2017 aikana Alko jatkoi digitaalisten palveluidensa kehittämistä ja hankintaketjun vastuullisuuden varmistamista.

Myymälöissämme asiakkaitamme palveli vuonna 2017 keskimäärin 2 401 alkolaista. Valikoimassamme on juomia noin 70 maasta. Vuoden 2017 lopussa Alkolla oli 355 myymälää. Vuoden 2017 aikana avattiin yksi uusi myymälä Helsingin Kamppiin. Yhtään myymälää ei suljettu. 

Alko jatkoi digitaalisten palveluidensa kehittämistä. Näiden joukossa on Alkon verkkokauppa, josta asiakas voi tilata yhtiön koko saatavilla olevan valikoiman tuotteita mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen. Verkkokaupassa oli vuoden 2017 päätteeksi vajaat 40 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.




 

Valkoviinien, kuohuviinien ja roseeviinien myynti kasvoi vuonna 2017

Alkon myynti litroina oli 93,2 miljoonaa litraa (93,5), joka oli 0,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Väkevien alkoholijuomien litramyynti väheni 1,1 prosenttia ja panimotuotteiden 0,7 prosenttia. Mietojen viinien litramyynti kasvoi 0,1 prosenttia.
































Tuotteita ympäri maailman 

Alkon valikoimassa oli vuonna 2017 juomia 70 (69) maasta. Juomia ostetaan 195 (197) kotimaiselta maahantuojalta tai valmistajalta sekä 348 (276) ulkomaiselta tavarantoimittajalta.

Vuoden 2017 aikana Alkosta myytyjen tuotteiden lukumäärä oli 8 615 (6 451).

Alko ottaa uusia tuotteita myyntiin viikoittain. Vakiovalikoimaan kausituotteet sekä erikoiserät mukaan lukien tuli 1 051 (1 090) uutta tuotetta vuonna 2017. Tilausvalikoimaan uutuuksia tuli 1955 (765). Myynnissä on myös alkoholittomia juomia 120 (94) ja tarvikkeita.   





Saisinko nähdä paperit, kiitos!

Ikäraja-, päihtymysepäily- ja välittämisepäilytarkastukset ovat osa Alkon vastuullista asiakaspalvelutyötä. Vuonna 2017 kaikista myymälässä asioineista asiakkaista kahdeksan prosenttia todisti ikänsä asioinnin yhteydessä.

4,6 (3,8) miljoonaa todisti täysi-ikäisyytensä, päihtymysepäilytarkastuksia tehtiin 0,67 (0,63) miljoonaa ja välittämisepäilytarkistuksia 0,39 (0,34) miljoonaa. Ikärajavalvonnan onnistumista mitattiin mystery shopping -tutkimuksella, jonka tulos oli 95 (91) prosenttia.

Lue lisää työstämme alkoholihaittojen ehkäisemiseksi osiosta alkoholihaittojen ehkäisy








Vastuullinen hankinta ja ympäristövastuu

Alko on sitoutunut kunnioittamaan kaikkia kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia kaikessa liiketoiminnassaan ja edellyttää samaa myös yhteistyökumppaneiltaan. Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen allekirjoitti Alkon ihmisoikeussitoumuksen joulukuussa 2017, ja sitoumus julkaistiin Alkon verkkosivuilla.

Alko tilaa Amfori BSCI -auditointeja vastuullisten toimintamallien varmistamiseksi riskimaissa. Vuonna 2017 tehtiin yhteensä 16 auditointia.

Lue lisää työstämme hankintaketjun vastuullisuuden varmentamiseksi osiosta vastuullinen hankinta



Paras tulos 5, heikoin tulos 0 

Pohjoismaisten alkoholimonopolien yhteinen ympäristötutkimus julkaistiin kesäkuussa 2017. Sen pohjalta on kehitetty yhteistä toimintatapaa liittyen hankintaketjun ympäristövaikutuksiin, ja yhteinen strateginen toimintasuunnitelma valmistui helmikuussa 2018.

Lue lisää sitoumuksestamme vähentää toimintamme ympäristövaikutuksia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi osiosta ympäristövastuu.







 




Onnistuneita asiakaskohtaamisia

Alko on Kansallisen asiakaspalvelututkimuksen mukaan tarjonnut asiakkaille parasta palvelua vuodesta 2012 ja sijoitus kaupan alan ensimmäisenä yrityksenä säilyi myös vuonna 2017. Alkon kokonaistulos oli 8,52 (8,55). Kauppaketjujen lisäksi Alkoa verrattiin yhteensä 30 suomalaiseen palveluyritykseen eri toimialoilta, ja tässä koko tutkimusryhmässä Alkolla oli toiseksi tyytyväisimmät asiakkaat kirjaston jälkeen.

Vuonna 2017 osallistimme asiakkaitamme palveluidemme kehittämiseen ja syvensimme asiakasymmärrystämme uudella asiakassegmentoinnilla.

Parasta työtä nykyisille ja uusille osaajille

Vuosi 2017 oli organisaation näkökulmasta uudistumisen ja oppimisen vuosi. Alko uudisti vuoden 2017 alussa myymäläorganisaationsa siten, että myymälät toimivat jatkossa myymäläryhmissä. Samalla muutettiin myymälöiden esimiesten roolia. Myymäläpäälliköistä tuli palvelupäälliköitä ja heistä jokainen vastaa jatkossa 1–5 myymälästä.

Lue lisää tavoitteestamme tarjota parasta työtä uusille ja nykyisille työntekijöillemme osiosta henkilöstö ja hyvinvointi.