Etelä-Afrikan viinituotannon palkka- ja työ-olokysymykset esillä Ruotsissa

Ruotsin televisiossa esitettiin keskiviikkona 19.10.2016 viinintuotantoa käsittelevä “Bitter Grapes – Inside the Wine Industry”-dokumentti. Ohjelman aiheina ovat Etelä-Afrikan viinintuotannon epäkohdat, etenkin viininviljelyssä työskentelevien ihmisten elämiseen riittävä palkka, työ- ja asumisolosuhteet sekä etnisten ryhmien kohtelu.
Dokumentissa kerrotaan nimeltä viinintuottajia, joista Robertson Wineryltä on kolme tuotetta Alkon tilausvalikoimassa ja Leeuwenkuil on yhdistettävissä joihinkin Alkossa myytäviin tuotteisiin. Robertsonin työntekijät ovat olleet elolokakuussa lakossa päävaatimuksenaan parempi palkkataso.

Pitkäjänteistä yhteistyötä maahantuojien ja pohjoismaisten alkoholiyhtiöiden kanssa

Alko on jo vuosia kehittänyt vastuullista hankintaa yhteistyössä muiden pohjoismaisten alkoholiyhtiöiden kanssa. Alko edellyttää kaikilta alkoholijuomien maahantuojilta sitoumusta BSCI:n eettisten toimintaperiaatteiden noudattamisesta. Maahantuojien tulee oman toiminnan lisäksi varmistaa tietoisuus työ- ja ihmisoikeusperiaatteista koko toimitusketjussa.

Osana vastuullista hankintaa toteutetaan auditointeja, joissa koulutettu auditoija tarkistaa, vastaavatko viinien tuotantolaitosten ja viiniviljelmien työntekijöiden olot sovittuja periaatteita. Auditoinneissa tuotantolaitosten ja tilojen työ- ja ihmisoikeudet ovat olleet pääsääntöisesti hyvällä tasolla, mutta myös puutteita on havaittu. Yleisimmin poikkeamia on palkkauksessa, työaikojen noudattamisessa ja työturvallisuudessa.

Auditoinnin päätteeksi tuottajat ovat kukin tehneet epäkohtien korjaamiseen tähtäävän suunnitelman aikatauluineen ja vastuuhenkilöineen, jonka toteutumista Alko seuraa yhteistyössä maahantuojan kanssa.

Selvitystyö meneillään

Alko on ollut yhteydessä valikoimassaan olevien tuotteiden maahantuojiin, jotka ovat selvittäneet asiaa ja tekevät omalta osaltaan toimenpiteitä olosuhteiden parantamiseksi Etelä-Afrikassa.

”Olemme omien toimenpiteiden ohella olleet aktiiviesti yhteydessä Ruotsin Systembolagetiin, joka on auditoinut Robertson Wineryn useita kertoja viime vuosien aikana. Syyskuun alusta alkaen Systembolagetin edustajat ovat olleet paikan päällä seuraamassa lisäauditointeja ja selvittämässä esitettyjä epäkohtia”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Laura Varpasuo.

Haastavia seurannan kannalta ovat erityisesti viinit, jotka sekoitetaan useamman tuotantolaitoksen valmistamista viineistä tai viinin valmistuksessa käytetyt rypäleet tulevat usealta eri viininviljelijältä. Dokumentissa mainittu tuottaja Leeuwenkuil on yhdistettävissä muutamiin Alkon myymiin tuotteisiin, joiden toimitusketjuja on käyty läpi yhdessä maahantuojien kanssa. Systembolaget teettää auditointeja Leeuwenkuil-tuottajalla ja sille rypäleitä toimittavilla viljelmillä.

Alko on tänä vuonna teettänyt BSCI-auditoinnin kolmella eteläafrikkalaisella viinintuottajalla ja yhteensä yhdeksällä niille rypälettä toimittavalla viinitilalla.

Asiakas voi valita Alkon valikoimista tuotteita, joiden vastuullisuudesta kertoo eettisen kaupan sertifiointi, kuten Fair for Life, For Life tai Fair Trade. Tällä hetkellä valikoimissa on 31 eettisesti sertifioitua eteläafrikkalaista tuotetta.

Hankintaketjun #nofilter-kampanja

Alko haki ideoita vastuullisuusviestintäänsä osallistumalla alkuvuonna 2016 Mainostajien Liiton AdProfit-kilpailun juniorisarjaan. Kilpailun voitti Janna Timosen ja Ada-Maria Wäckin #nofilter-idea, jonka tavoitteena on lisätä vastuullisuustyön läpinäkyvyyttä. Alko käynnistää idean pohjalta kampanjan lokakuun lopulla.

”Pidämme tärkeänä, että toimitusketjun haasteista viestitään avoimesti. Haluamme kiinnittää asiaan huomiota ja yhdessä tavarantoimittajiemme kanssa kehittää alkoholijuomien tuotanto-olosuhteita eri puolilla maailmaa. Aloitamme lokakuun lopulla”#nofilter”-kampanjan, joka nostaa keskusteluun esimerkiksi työoloissa tyypillisesti ilmeneviä epäkohtia”, painottaa Varpasuo.

Alkon vastuullisesta hankinnasta löytyy lisätietoja oheisista linkeistä:
http://www.alko.fi/vastuullisuus/vastuullinen-hankinta/6-kysymysta-vastuullisesta-hankinnasta/ http://www.alko.fi/alko-oy/tavarantoimittajille/vastuullinen-ostotoiminta/

Lisätietoja Viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, maritta.iso-aho@alko.fi puh. 020 711 5443 Viestintäasiantuntija Elina Tompuri, elina.tompuri@alko.fi, puh. 020 711 5608