
Alko sijalla 16 Sustainable Brand -tutkimuksen tuloslistalla, nousua 27 pykälää
Alko nousi sijalle 16 sijalta 43 pohjoismaiden laajimmassa tutkimuksessa, jossa selvitettiin kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta. Tutkimuksen mukaan Alko paransi eniten mainettaan vastuullisena toimijana vuodesta 2018. Ykkössijalla oli Valio.
- Vastuullisuus on meille alkolaisille erittäin lähellä sydäntä. Olenkin todella iloinen siitä, että pitkäjänteinen tekemisemme vastuullisuuden saralla on huomattu myös kuluttajien keskuudessa. Tämä tunnustus on meille iso kiitos vastuullisesta toiminnastamme, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
- Vastuullisuus näkyy meillä Alkon arjessa muun muassa tinkimättömässä myynninvalvonnassa, suomalaisten hyvinvointia edistävissä yhteistyöhankkeissa, tuoteturvallisuudessa, hankintaprosessin vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden kehittämisessä sekä pakkausmateriaalien kierrätyksessä, Leena Laitinen jatkaa.
Suomalaiset kuluttajat ovat entistä tiedostavampia ja odottavat Alkolta vastuullisuutta. Terveys ja hyvinvointi – alkoholittomat, matala-alkoholiset, pienet pullokoot, vegaanius –
sekä vastuullisuus ja läpinäkyvyys kuten luomu, eettinen kauppa, ympäristövastuulliset juomapakkaukset ja jäljitettävyys ovat teemoja, jotka selkeästi kiinnostavat asiakkaita yhä enemmän. Alko pohtiikin jatkuvasti tapoja, joilla voisi toteuttaa tehtäväänsä nykyaikaisesti ja tiedostavan kuluttajan tarpeita kuunnellen.
- Vastuullinen toiminta ja erinomainen asiakaskokemus ovat yhdistettävissä, ja alkolaisten jokapäiväinen työ myymälöissämme on siitä hyvä esimerkki.
Näin tutkimus tehtiin
Sustainable Brand Index™ on Euroopan ja Suomen suurin brändien vastuullisuutta mittaava tutkimus, joka selvittää vuosittain kuluttajien näkemyksiä useiden satojen yritysten brändeistä. Tutkimus tehtiin Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa sekä Alankomaissa. Haastattelut tehtiin tammi-maaliskuussa 2019. Suomessa vastaajia oli 10 300.
Verkkokyselynä ja syvähaastatteluina toteutettavassa kyselyssä selvitetään vastaajien käsitystä siitä, miten vastuullisesti yritys toimii ympäristön suhteen, miten hyvin yritys kantaa sosiaalisen vastuunsa ja miten hyvin yritys täyttää toiminnalleen asetetut odotukset.