Alkon alkuvuoden tulos hyvällä tasolla

Liikevaihto pysyi lähes edellisvuoden tasolla, vaikka myyntivolyymi laski alkuvuonna. Liikevaihdon kehitykseen vaikuttivat positiivisesti alkoholiveron korotus sekä keskihinnan kehitys.

Alkon myyntivolyymi tammi-kesäkuussa oli 40,4 miljoonaa litraa, mikä oli 7,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna (43,7 miljoonaa litraa). Tuoteryhmistä roseeviinien (24,6 %), kuohuviinien (0,5 %) ja alkoholittomien tuotteiden (6,5 %) litramyynti kasvoi edellisestä vuodesta. Oluiden ja long drink -juomien myynti laski selvästi. Panimotuotteiden myynnissä näkyy vuoden 2018 alussa vaiheittain voimaan tullut alkoholilain muutos. Väkevien myynti on laskenut vuodesta 2007 ja se jatkoi laskuaan myös alkuvuonna.

Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 539,2 miljoonaa euroa (542,3 miljoonaa euroa), joka oli 3,1 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisvuonna. Alkoholilain muutokset vaikuttivat laskevasti liikevaihtoon, mutta asiakkaiden kasvanut kiinnostus kalliimpia tuotteita kohtaan korvasi osan volyymilaskun vaikutuksesta keskihinnan kehityksen kautta. Lisäksi alkoholijuomaveron korotus kasvatti alkoholijuomaverollista liikevaihtoa. Liikevoitto oli 20,1 miljoonaa euroa (18,5 miljoonaa euroa) ja tilikauden voitto oli 16,3 miljoonaa euroa (14,7 miljoonaa euroa).

Vuoden 2018 tuloksen arvioidaan kehittyvän ennakoitua paremmin, jääden kuitenkin hieman edellisvuoden tasosta.

”Alkuvuoden myyntiin vaikutti uudistunut alkoholilaki, joka on tullut voimaan puolen vuoden aikana vaiheittain. Tammikuun alusta Alkon ulkopuolella myytävän alkoholin tilavuusprosenttirajaa korotettiin 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Lisäksi alkoholiveroa kiristettiin alkuvuodesta. Muutokset ovat laskeneet litramyyntiä erityisesti juomasekoitusten ja oluiden tuoteryhmissä”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Pitkäjänteistä työtä vastuullisuuden kehittämiseksi

Alko tekee pitkäjänteistä työtä vastuullisen alkoholimyynnin eteen muun muassa myynninvalvonnalla ja erilaisilla yhteistyöhankkeilla. Ikärajavalvonnan onnistumista mitataan mystery shopping -havainnointimenetelmällä. Vuonna 2018 tehdään neljä asiointia kuhunkin myymälään eli yhteensä yli 1 400 käyntiä. Kesäkuussa päättyneen toisen asiointikierroksen jälkeen tulos oli 92,4 prosenttia. Prosenttiluku kuvaa sitä, kuinka suurelta osalta nuorista aikuisista koeostajista kysytään henkilöpaperit.

Yhtiö tarjosi vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla suomalaisten kauppaketjujen parasta palvelua. Suomi Tänään – Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksen arvosana oli toukokuussa 8,58. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden yritysten joukossa Alko oli toisena edellään vain kirjasto. Hyvän palvelun edellytyksenä on osaava ja sitoutunut henkilöstö. Myymäläryhmiin organisoitumisen ja monimyymälätyöskentelyn myötä henkilöstölle voitiin tarjota sata uutta kokoaikaista myyjän tehtävää.

Alko jatkaa monikanavaisen palveluverkoston kehittämistä parhaan asiakaskokemuksen tarjoamiseksi. Uuden konseptin mukaisiksi remontoitiin alkuvuodesta 21 myymälää. Ahvenanmaan saaristoon avattiin viisi uutta verkkokaupan noutopistettä. Verkkokaupan asiakaskokemusta parannettiin käytettävyyden ja valikoiman esittämisen osalta.

”Alkolla on merkittävä rooli hyvinvointiyhteiskunnan mahdollistajana. Voimaan tullut alkoholilaki korostaa yhtiön vastuullisuutta entisestään. Yhtiön strategiaa on päivitetty ensimmäisen puolen vuoden aikana, ja uuden strategian toimeenpano alkaa loppuvuonna 2018. Asiakkaan odotusten ylittäminen, parhaan mahdollisen työn tarjoaminen henkilökunnalle, toiminnan tehokkuus sekä tinkimätön vastuullisuus kaikessa toiminnassa pysyvät tavoitteinamme myös tulevaisuudessa”, sanoo Laitinen.

Lisätiedot:

viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, 020 711 5443

viestintäpäällikkö Ilari Ceder, 020 711 5449

viestintäasiantuntija Elina Tompuri, 020 711 5608

Lataa tästä Alkon puolivuotiskatsaus PDF-versiona.
Alko julkaisi päivitetyt hallinnointiperiaatteet 17.8.2018.