
Alko julkaisee lasisesta lapsuudesta kertovan Lydia-pelin mobiiliversiona
Platonic Partnershipin seikkailupeli peilaa aikuisen alkoholin liikakäyttöä lapsen silmin. Mobiiliversio julkaistaan ensi keväänä.
Alko haluaa suomenkielisen mobiiliversion avulla tarjota laajemmalle yleisölle konkreettisen tilaisuuden asettua lasisen lapsuuden eläneen asemaan. Lydia-pelin kohderyhmänä ovat alkoholin varjossa kasvaneet ja alkoholinkäyttäjät, mutta myös ne, joilla ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta. Pelaamisen kautta tarina pääsee koskettamaan syvemmältä, ja saa miettimään omaa tai läheisen alkoholinkäyttöä lapsen näkökulmasta.
Lydia-peli jatkaa Alkon vuosien varrella julkaisemien valistuspelien, HupPeli ja Promillen, viitoittamalla tiellä. "Me olemme ylpeitä saadessamme tehdä yhteistyötä Alkon kanssa. Alko on hyödyntänyt pelejä vastuullisuustyössään jo kauan, ja se että saamme Lydia-pelimme osaksi tätä jatkumoa, on uskomattoman hieno asia. Pelit ovat erinomainen tapa tuoda arkaa aihetta esiin, ja antaa ihmisten kokea turvallisesti vuorovaikutteisen tarinan kautta niitä ahdistaviakin tunteita, joita alkoholin väärinkäyttö alkoholistin lähipiirissä, ja erityisesti lapsissa, aiheuttaa", sanoo Jussi Loukiainen vuoden suomalaiseksi pelikehittäjäksi valitusta Platonic Partnershipista.
Kansainvälistäkin näkyvyyttä saanut peli pohjautuu graafikko Henri Tervapuron ja käsikirjoittaja Juho Kuorikosken omakohtaisiin kokemuksiin. Pelin piinaava tunnelma syntyy tummasävyisestä äänimaisemasta ja Tervapuron luomasta visuaalisesta maailmasta.
Alkon yhteiskunnallinen tehtävä on hoitaa alkoholijuomien vähittäismyyntiä niin, että tavoitteena on alkoholin kulutuksen aiheuttamien haittojen ehkäiseminen. Alko tekee työtä vastuullisen juomakulttuurin edistämiseksi monin keinoin ja erilaisten yhteistyökumppanuuksien avulla. Yksi toimivaksi koetuista tavoista on alkoholin haittojen käsitteleminen pelin keinoin.