Alkon asiakkaat ovat muovitietoisia

Alkon vuonna 2014 uusitut kassit valmistetaan 60 % kierrätys- ja uusiomuovista.

”Ja yksi muovikassi, kiitos” on yhä harvemmin Alkon kassalla kuultu lause, sillä muovikassien myyntimäärät ovat olleet laskussa viime vuosina. Vielä vuonna 2007 kasseja ostettiin Alkosta yli 15 miljoonaa kappaletta, mutta viime vuonna asiakkaat ostivat alle 11 miljoonaa kassia. Tämä tarkoittaa sitä, että 59 miljoonaa käyntiä kohden noin joka viides asiakas ostaa muovikassin. Alkon asiakkaat ovat yleisesti suomalaisten tavoin hyvin maltillisia muovikassien käyttäjiä.

Alko on useiden suomalaisten kaupanalan yritysten kanssa eurooppalainen edelläkävijä, sillä Suomessa muovikassit eivät ole ilmaisia. Alkossa kassit ovat olleet maksullisia vuodesta 1996. Osittain tästä syystä suomalaisten keskimääräinen muovikassikulutus on alle yksi kassi viikossa. Euroopan unionin jäsenmaiden keskiarvo on yli 200 kassia vuodessa eli nelinkertaisesti suomalaisiin verrattuna. Euroopan komission mukaan kevyempiä kasseja käytetään esimerkiksi Puolassa ja Slovakiassa yli 460 kappaletta vuodessa henkeä kohti.

Euroopan unionin parlamentti on vappuviikolla antanut päätöksen, jonka mukaan jäsenvaltioiden tulee muuttaa muovikassit maksullisiksi tai saada muilla keinoin vähennettyä muovikassien kulutus asukasta kohden 40 kappaleeseen vuodessa. Jäsenvaltioilla on aikaa vuoteen 2025 mennessä. Päätöksellä halutaan vähentää muovijätteen syntymistä ja muovikasseista aiheutuneita ympäristöongelmia. Euroopan komission mukaan esimerkiksi Pohjanmeren linnuista arviolta 94 prosentilla on muovijätettä ruoansulatuksessaan.

Alkon vuonna 2014 uusitut kassit valmistetaan 60 % kierrätys- ja uusiomuovista. Kassien musta väri on valikoitunut sillä perusteella, että kassien raaka-aineena voidaan käyttää hyvinkin kirjavaa muoviainesta.

Lisää muovikasseista voi lukea sivulta kassi-info.fi.

Muovikassien käyttö vähenee
  • Vuonna 2007 kasseja ostettiin Alkosta yli 15 miljoonaa kappaletta.
  • Vuonna 2014 asiakkaat ostivat alle 11 miljoonaa kassia.