Alkon osavuosikatsaus 1.1.–30.4.2013

Alko saavutti tavoitteensa vuoden 2013 ensimmäisellä kolmanneksella.

Yhtiön tavoite olla ”vastuullinen ja palveleva, Suomen paras vähittäiskauppa” toteutui, kun Alko sijoittui kaupparyhmän ensimmäiselle sijalle kansallisessa asiakaspalvelututkimuksessa. Alkuvuodesta 2013 julkistetussa tutkimuksessa Alko sijoittui ensimmäiseksi kaupparyhmässä arvosanalla 8,46. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden palveluyritysten joukossa Alko sijoittui neljänneksi (viides vuonna 2011).

Alkon ikärajavalvontaa tutkittiin alkuvuodesta toteutetulla Mystery shopping      -tutkimusmenetelmällä hyvin tuloksin – nuoren asiakkaan henkilöllisyys tarkastettiin 94 prosentissa (84 prosenttia koko vuonna 2012) testiasioinneista.

Alkon alkoholijuomaverollinen liikevaihto väheni 13,9 milj. euroa ja oli 350,1 milj. euroa (364,0 milj. euroa vuonna 2012).

Alkon litramyynti ja alkoholijuomaveroton liikevaihto laskivat. Yhtiön alkoholijuomaveroton liikevaihto oli 169,9 milj. euroa (174,0 milj. euroa vuonna 2012). Liikevaihdon lasku johtui juomien litramyynnin vähenemisestä ja tämä heikensi liiketulosta 1,4 milj. euroa.   Alkon liikevoitto oli 9,0 milj. euroa (13,6 milj. euroa vuonna 2012).

Lataa tästä PDF Alkon ensimmäisestä vuosikolmenneksesta.