Alkon osavuosikatsaus 1.1.–31.8.2013

Alkon strategia uudistettiin. Strategiassa tavoitteita on nostettu asiakas-, vastuullisuus- kuin henkilöstöalueilla.
Alkon strategia uudistettiin osavuosikatsauskaudella. Alkon toiminnan kulmakivenä on edelleen korkea alkoholipoliittinen hyväksyttävyys. Uudessa strategiassa tavoitetasoa on nostettu niin asiakas-, vastuullisuus- kuin henkilöstöalueella. Alkon tavoitteena on olla Suomen paras palveluyritys, Suomen vastuullisin palveluyritys, Suomen paras työpaikka ja tehokas erikoisliikeketju.

Alko sijoittui kaupparyhmän ensimmäiseksi vuoden 2013 toisella Kansallinen Asiakaspalvelupalaute -tutkimuksen kierroksella. Alko sai kiitettäviä tuloksia myös myynninvalvonnan onnistumista tutkivassa Mystery shopping -tutkimuksessa, jonka onnistumisprosentti raportointikaudella oli 92 %.

Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 752,6 milj. euroa (773,6 milj. euroa), joka oli 21,0 milj. euroa vähemmän kuin edellisvuonna.

Alkon litramyynti ja alkoholijuomaveroton liikevaihto laskivat. Alkoholijuomaveroton liikevaihto oli 368,9 milj. euroa (373,2 milj. euroa). Liikevaihdon lasku johtui juomien litramyynnin vähenemisestä. Alkon liikevoitto oli 28,3 milj. euroa (34,0 milj. euroa).