Alkon syyskuun myyntitiedote – litramyynti laski kolme prosenttia

Alkon syyskuun litramyynti väheni edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna kolme prosenttia. Alkoholittomien juomien myynti kasvoi yli 18 prosenttia. Glögikausi on käynnistynyt ja kuplivien myynti kasvaa.

Alkon litramyynti väheni syyskuussa kolme prosenttia verrattuna vuoden 2020 syyskuuhun. Punaviineissä litramyynti laski 4,6 prosenttia ja valkoviinien myynti 6,2 prosenttia. Kuohuviinien myynti kasvoi 2,7 prosenttia ja oluiden 1,3 prosenttia. Roseeviinien myynti oli lähes samalla tasolla verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Alkoholittomien juomien myyntilitrat kasvoivat 18,5 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

”Kuohuviineissä erityisesti Italian kuplivat ovat nosteessa. Niiden myynti kasvoi 29,6 prosenttia ja litramääräisesti italialaisia kuohuviinejä myydään eniten. Samppanjoiden myynti kasvoi 10,7 prosenttia, kun muualla maailmassa myynti on pikemmin ollut laskusuuntainen”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.

Asiakkaat luottavat kuohuviineissä luomuun. Syyskuussa luomukuohuvien litramyynti kasvoi 16,8 prosenttia verrattuna edellisen vuoden syyskuuhun. Luomu on yksi Alkon seitsemästä Vihreä valinta -symbolista, joka kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen.

Tammi-syyskuussa Alkon litramyynti oli kaksi prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen.

Glögikausi käynnistynyt

Glögit saapuvat Alkon myymälöihin syyskuun lopussa syksyn pimentyvien ja viilentyvien iltojen vanavedessä.

”Asiakkaamme ovat löytäneet glögit viime vuotta aikaisemmin. Glögien kysyntä kasvoi yli 40 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Perinteiset joulumausteiset punaiset glögit ovat edelleen suosituimpia ja ne muodostavat Alkon myynnistä suurimman osan. Kaikkiaan Alkon valikoimassa on tänä syksynä 23 erilaista glögiä, niin alkoholilla kuin ilman”, Koskinen kertoo.

Alkon glögimyynnistä 90 prosenttia tehdään loka-joulukuussa, vaikka muutama glögi löytyykin valikoimasta läpi vuoden. Kun myyntitilastoja tarkastellaan viimeisimmän kymmenen vuoden ajalta, on glögin myynti kasvanut eniten Ahvenanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla.

”Suomalaiset ovat glögikansaa ja glögi kiinnostaa tasaisesti vuodesta toiseen. Viimeiset kymmenen vuotta glögien myynti on ylittänyt miljoona litraa lähes joka vuosi.” 

Lisätietoja

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.