Alkosta Suomen parasta palvelua

Alkon asiakkaat ovat tyytyväisimpiä myymälähenkilöstön tuoteosaamiseen ja palvelun ystävällisyyteen.

Asiakkaat arvostavat Alkon asiakaspalvelun kaupan alan parhaaksi. Alko on Kansallisen asiakaspalvelututkimuksen mukaan tarjonnut asiakkaille parasta palvelua vuodesta 2012 ja sijoitus kaupan alan ensimmäisenä yrityksenä säilyi myös vuonna 2017. Alkon kokonaistulos oli 8,52 (8,55).

”Asiakkaiden tyytyväisyys palveluumme on meille ensiarvoisen tärkeää ja teemme paljon töitä tämän eteen. Kuluvana vuonna olemme tuoneet asiakkaille tutun asiantuntevan henkilökohtaisen palvelun myös digitaalisiin kanaviin”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Kaikkien palveluyritysten joukossa asiakkaat kokevat saavansa Alkosta toiseksi parasta palvelua. Alkon edellä on vain kirjasto.

Alkon asiakkaat ovat tyytyväisimpiä myymälähenkilöstön tuoteosaamiseen ja palvelun ystävällisyyteen. Eniten kehitettävää on tilojen viihtyvyydessä ja tähän Alko onkin vastannut uudella myymäläkonseptilla. Vuoden 2017 loppuun mennessä ketjun myymälöistä noin 40 on uudistetun konseptin mukaisia. Myymäläverkosto uudistetaan uuteen konseptiin tulevien vuosien aikana ja ensi vuonna uudistetaan noin 40 myymälää eri puolilla Suomea.

Näin tutkimus tehtiin

Taloustutkimus Oy:n Kansallinen Asiakaspalvelupalaute -tutkimus mittaa asiakaspalvelutyytyväisyyttä ja sen kehittymistä. Tutkimus toteutetaan kolme kertaa vuodessa valtakunnallisen Suomi Tänään -kirjekyselyn yhteydessä. Tutkimuksen otos kattaa 15–79-vuotiaan väestön valtakunnallisesti. Alkoa koskevassa osuudessa huomioitiin 18-79-vuotiaat vastaajat. Alkon palvelua tutkimuksessa arvioi vuoden aikana yhteensä lähes 12 000 kuluttajaa ympäri Suomen.