Asiakkaat arvostavat Alkon vastuullisuutta

Alkossa vastuullinen suhtautuminen otetaan huomioon kaikessa toiminnassa.

Alko on suomalaisten mielestä maan vastuullisin kaupan alan yritys. Tulos selviää TNS gallupin vuosittaisesta tutkimuksesta, jossa tutkitaan yritysten mainetta ja vastuullisuutta.

Alkon erityistehtävään kuuluu tiiviisti vastuullinen toiminta. Vastuullisuus on alkolaisille arkipäivää ja asiakkaille se näkyy esimerkiksi myynninvalvontana ja turvallisina tuotteina. Vastuullisuus halkaisee koko Alkon organisaation ja esimerkiksi Alkossa myynnissä olevien tuotteiden tuotantoketjun vastuullisuus on Alkolle tärkeä asia.

”Yhdessä pohjoismaisten erityistehtäväyhtiöiden kanssa Alko muodostaa merkittävän toimijan kansainvälisillä juomamarkkinoilla. Alko pystyy yhteistyössä muiden kanssa vaikuttamaan koko toimitusketjun eettisten toimintamallien kehittämiseen ”, kertoo Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Alkossa vastuullinen suhtautuminen otetaan huomioon kaikessa toiminnassa, kuten esimerkiksi uusien työvaatteiden hankinnassa ja vanhojen vaatteiden kierrättämisessä. Kehitettävää on esimerkiksi tuotteiden ympäristöjalanjäljen tutkimisessa ja ympäristövaikutusten pienentämisessä logistiikkaketjussa ja tuotannossa yhdessä tuottajien kanssa.

”Etsimme jatkuvasti uusia tapoja kestävään toimintaan. Tästä esimerkkinä viime vuonna toteutettu kokeilu muovisista teholavoista, joilla lyömme kaksi kärpästä: lavat keventävät myymälähenkilöstön työvuoroa ja ne ovat puisia lavoja kestävämpiä”, valottaa Korhonen.

TNS Gallupin tutkimuksessa TRI*M-vastuullisuusindeksi koostuu keskeisistä vastuullisuuden ulottuvuuksista, kuten yleisestä yritysvastuusta, sitoutumisesta ympäristöasioiden edistämiseen ja rehellisyydestä sekä lahjomattomuudesta.