Kesä on roseen aikaa

Roseeviinitrendi on kansainvälinen ja se näkyy myös Suomessa.

Roseeviinit ovat Alkon tilastojen mukaan selkeästi heinäkuun juoma. Vuosien 2013 ja 2014 luvut osoittavat sen, että keskikesällä vaaleanpunaista viiniä myydään eniten vuodessa. Roseen myynti Suomessa on edelleen maltillista, mutta suunta on ylöspäin. Vuonna 2013 heinäkuussa roseeta ostettiin 170 000 litraa ja vuoden 2014 heinäkuussa roseeta ostettiin jo 202 000 litraa. Tälle vuodelle myynnin odotetaan kasvavan entisestään tai pysyvän ennallaan.

”Roseeviinitrendi on kansainvälinen ja se näkyy myös Suomessa. Tällä hetkellä Suomessa näkyy trendinä myös arvokkaampien viskien ja ginin myynnin kasvu. Kesällä myös oluet kiinnostavat kuluttajaa”, kertoo Alkon tuotepäällikkö Anu Hedman.

Todellinen alkuvuoden trendi ovat olleet alkoholittomat juomat, joiden myynti on kasvanut vuoden 2015 aikana yli 50 prosentilla.

Yhden värin alla monta makua

Roseeviineissä on makumaailmaa laidasta laitaan. Mielikuva makeista ja mansikkaisista roseeviineistä ei enää pidä paikkaansa, sillä näitä varsinkin Ranskassa suosittuja viinejä on hyvin moneen makuun.

”Roseeviineistä nenä haistaa kevyestä kukkaisuudesta ja hedelmäisyydestä aina tuhtiin vadelmaisuuteen. Suu maistaa roseessa punaista marjaa, joka happojen kanssa tarjoaa mielenkiintoisia makumatkoja”, kertoo Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Selma Wennonen.

Rosee on erinomainen seurusteluviini, mutta se sopii myös ruokapöytään ja piknikkoriin. Roseessa nimittäin yhdistyy täydellisellä tavalla valkoviinin raikkaus ja punaviineistä tuttu tukevampi rakenne.

”Ruoan ja viinin erinomaisen liiton salaisuudeksi voisi antaa nyrkkisäännön, että valitsee ruoan ja juoman samalta maailmankolkalta. Ranskalaisen roseeviinin seuraksi sopivat maut Provencesta ja muualta Etelä-Ranskasta. Esimerkiksi tuhdin ja kalaisan Nizzan salaatin parina hapokas roseeviini toimii erinomaisesti. Mausteisemmalle ruoalle kannattaa valita hieman makeampi rosee uudesta maailmasta”, Wennonen makustelee.