Kuohuviinien ja roseeviinien myynti kasvoi elokuussa 2015

Molempien tuotteiden myynti on ollut Suomessa pitkään kasvu-uralla.

Alkon myynti oli elokuussa 2015 yhteensä reilut 7,9 miljoonaa litraa. Elokuussa myyntiään kasvatti erityisesti kuohuviini, jonka vertailukelpoinen menekki oli 11 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempaa. Roseeviinejä myytiin 7,5 prosenttia enemmän. Molempien tuotteiden myynti on ollut Suomessa pitkään kasvu-uralla.

Prosentuaalisesti suurinta laskua litroissa koettiin tuoteryhmässä muut viinit (-9,4 %), joka käsittää muun muassa hedelmäviinit. Myös siidereiden (-6,2 %) ja longdrinkien (-4,5 %) myynti laski.

Alkuvuonna myyntiään lisänneet alkoholittomat tuotteet jatkoivat edelleen kasvuaan. Elokuussa alkoholittomia juomia myytiin peräti 139,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Tammi–elokuun aikana alkoholittomia juomia on myyty vajaat 90 prosenttia vuoden 2014 alkua enemmän.

Alkon vertailukelpoinen kokonaismyynti elokuussa 2015 oli litroissa 0,6 prosenttia edellisvuotta heikompaa. Veroton liikevaihto oli 1,5 prosenttia edellisvuotta parempaa.

Vertailukelpoisissa luvuissa muunnetaan vuosien väliset myyntipäivien lukumäärät vertailua kestäviksi. Elokuun myyntipäiväkorjaus on -3,6 %, joka johtuu siitä, että elokuussa oli saman verran myyntipäiviä kuin vuoden 2014 elokuussa, mutta yksi perjantai vähemmän ja yksi maanantai enemmän