Asiakkaan ääni kuuluu myymälöiden valikoimassa - Alko ottaa käyttöön Alkotoiveen

Alko kerää jatkossa yhä systemaattisemmin asiakkaidensa tuotetoiveita ja ottaa käyttöön Alkotoiveen. Asiakkaat voivat jatkossa toivoa oman lempijuomansa yli 10 000 tuotteen kokonaisvalikoimasta valitsemaansa myymälään.

Alko ottaa käyttöön Alkotoive-verkkopalvelun, jonka kautta asiakkaat voivat esittää tuotetoiveita lähimyymälänsä valikoimaan. Asiakas voi toivoa valikoimaan tuotteita Alkon valikoimasta tai sen ulkopuolelta.

Alkotoivetta testattiin keväällä 2020 neljässä myymälässä. Testijakson aikana asiakkaat toivoivat valikoimiin yli 600 tuotetta ja niistä noin 30 % toteutettiin. Eniten toiveita kohdistui puna- ja valkoviineihin sekä oluisiin.

”Asiakkailta saamamme kannustavan palautteen pohjalta otamme käyttöön Alkotoiveen kaikissa myymälöissämme läpi Suomen. Tavoitteenamme on ylläpitää tasapainoista valikoimaa toiveiden ja vakiintuneiden tuotteiden välillä”, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.

Koskisen mukaan asiakkaiden toiveet ja palautteet ovat aina olleet olennainen osa tuotevalikoimaa ja sen kehittämistä. Toiveita on esitetty niin myymälään kuin asiakaspalveluun.

”Alkotoive auttaa meitä jatkossa keräämään ja toteuttamaan asiakastoiveita entistä systemaattisemmin ja sujuvammin. Alkotoiveella asiakas voi vaikuttaa siihen, mitä tuotteita oman lähi-Alkon hyllystä löytyy.”

Koko maailma lasissa

Alkon noin 10 000 tuotteen valikoima uudistuu vuosittain tuhansilla tuotteilla. Yhdessä myymälässä tuotteita on 300–3 000, myymälän koon mukaan. Koko valikoiman tuotteet ovat tilattavissa mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen verkkokaupasta.

”Laaja valikoimamme tuo koko maailman asiakkaan saataville. Haluamme yhdessä rakentaa vastuullista ruoka- ja juomakulttuuria. Autamme niin juomavalinnoissa kuin ruoan ja juoman yhdistämisessä”, kertoo Koskinen.

Alkotoive täydentää kunkin myymälän valikoimaa vastaamaan alueen asiakkaiden toiveita.

”Valikoimamestarit käyvät toiveet läpi säännöllisesti ja valitsevat toivottuja tuotteita osaksi myymälän valikoimaa. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistaa myymälässä Alkotoive-merkistä. Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta.”

”Viime vuoden aikana saimme yli 20 000 palautetta, ideaa tai toivetta palvelustamme ja valikoimastamme palautekanaviemme kautta. Toivomme, että uuden palvelun myötä asiakkaat rohkaistuvat esittämään meille toiveitaan entisestään”, Koskinen jatkaa.

Lisätietoja
viestintäpäällikkö Varpu Göös
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi