Millennial Boardin viesti: Yrityksen positiivinen esimerkki kantaa

Millennial Board -verkoston jäsenet haastoivat Alkon johtoryhmää miettimään, miten yhtiön tulisi tarttua nuorten aikuisten näkökulmasta toimintaympäristön keskeisiin muutoksiin.

Kahdeksan milleniaalia ja Alkon johtoryhmäläiset kokoontuivat kesäkuisena maanantaina yhdessä miettimään, miten yhteiskunnassa vallitsevat arvot, asenteet ja elämäntyylit ovat muutoksessa nuorten aikuisten keskuudessa. Hetkeksi pysähtymällä ja dialogia käymällä, voidaan löytää uusia näkökulmia yrityksen toiminnan kehittämiseen.

Heikki Leskinen sai idean Millennial Boardin perustamisesta SLUSH-tapahtumassa vuonna 2016. Millennial Board -verkostoon kuuluu yli 450 iältään 20–35-vuotiasta nuorta ammattilaista.  Verkostossa olennaista on monimuotoisuus ja osaaminen. Verkoston jäsenet ovat valmiita haastamaan yritysten ajattelua. 

Milleniaalit ja alkolaiset miettivät yhdessä kolmessa työpajassa ja neljässä ryhmässä, miten toimintaympäristö muuttuu, miten haasteet voisi kääntää positiiviseksi ja miten Alko voisi olla mukana muutoksessa.

Ryhmien keskusteluissa nousi esille monia ajankohtaisia ilmiöitä. Tyypillistä tälle ajalle ovat muun muassa läsnäolon ja aidon kohtaamisen puute, epätasa-arvoinen kohtelu ja yhteiskunnan polarisaatio, somen luoma illuusio hienosta elämästä, empaattisen keskustelun puute ja välinpitämättömyys ilmastonmuutosta kohtaan. Alkon johto innostui avartavista keskusteluista, uusista näkökulmista ja keskustelujen energisyydestä.

Saman kokemuksen jakoivat myös milleniaalit: ”Kiitos inspiroivasta ja avaavasta sessiosta! Teillä on avointa, aitoa ja heittäytyvää henkilöstöä johtoryhmässä.”

Miten sitten saada muutosta vallitseviin epäkohtiin? Milleniaalien mielestä yritysten tulisi kantaa oman liiketoimintansa ohella laajemmin vastuuta positiivisen keskustelukulttuurin kehittämisessä. Yritykset voivat tarjota alustoja yhteisten haasteiden ratkomiselle. Ennen kaikkea yritysten tulee vastata haasteisiin ja toimia positiivisina esimerkkeinä muutoksissa.

Alko pitää milleniaalien esittämää toivetta tärkeänä ja haluaa jatkaa työpajassa syntyneiden ideoiden edelleen kehittämistä konkreettisiksi toimenpiteiksi.