Pääsiäisviikko kolminkertaistaa Alkon asiakasmäärän

Pääsiäisviikolla myymälöissä käy noin 1 185 313 asiakasta, joista puolet asioi kiirastorstaina.

Pääsiäisviikon neljän päivän myynti on noin 35 prosenttia normaalia 6-päiväistä viikkoa korkeampi. Litroissa myynnin kasvu on noin 622 000 litraa. Pääsiäisviikolla myynti kasvaa loppuviikkoa kohti. Maanantaina myynti on 1,4-kertainen, tiistaina 1,9-kertainen, keskiviikkona 2,9-kertainen ja kiirastorstaina 4,2-kertainen normaaliin viikonpäivään verrattuna.

Pääsiäisviikolla myymälöissä käy noin 1 185 313 asiakasta, joista lähes puolet asioi pääsiäistä edeltävänä torstaina. Kiirastorstain myynti on noin kaksinkertainen keskimääräiseen perjantaihin verrattuna. Pääsiäisen vaikutus myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen pohjalta.

Pääsiäinen tuo piikin punaviinin myyntiin

Pääsiäinen kasvattaa litramääräisesti eniten punaviinien myyntiä. Niiden myynti nouseekin 63 prosenttia 835 000 litraan. Eniten, 92 prosenttia, pääsiäisen alla kasvaa 13–16,99 euroa maksavien punaviinien myynti.

Valkoviinejä myydään pääsiäisen alla noin 510 000 litraa eli 38 prosenttia tavallista arkiviikkoa enemmän. Eniten, 43 prosenttia, pääsiäisviikolla kasvaa 10–12,99 euroa maksavien valkoviinien myynti. Kuohuviinien litramääräinen myynninkasvu on noin 17 000 litraa eli 27 prosenttia.

Väkevistä alkoholijuomista eniten kasvaa maustamattomien vodkien myynti, noin 25 000 litraa ja maustamattomien viinojen myynti 24 000 litraa. Panimotuotteista longdrink-juomien myynti kasvaa lähes 23 000 litraa ja IV-oluiden lähes 15 000 litraa.

Pääsiäisen vaikutuksesta myös akvaviittien, portviinien, roseeviinien, madeirojen, sekä kerma- ja hedelmäliköörien myynnit kasvavat noin 20–62 prosenttia. Näiden tuoteryhmien myynnit ovat kuitenkin litramääräisesti pieniä.

Myymälöiden aukioloajat

Kiirastorstaina 28.3. myymälät palvelevat klo 9–20. Pitkäperjantaista toiseen pääsiäispäivään, pääsiäislauantai mukaan lukien, myymälät ovat kiinni.

Miten laskettu?
Pääsiäisen vaikutus myyntiin on arvioitu edellisen vuoden myyntilukujen pohjalta.