Roseeviinitrendi jatkuu vahvana

Rosee-, kuohu- ja valkoviinien sekä alkoholittomien juomien myynti kasvoi tammi-kesäkuussa. Keveys ja raikkaus trendaa.

Tammi-kesäkuun aikana Alko myi juomia 44,4 milj. litraa, joka on 7,3 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Myynti kasvoi alkuvuonna rosee-, kuohu- ja valkoviineissä sekä alkoholittomissa juomissa.

Roseeviinejä myytiin 24,6 prosenttia, kuohuviinejä 0,5 prosenttia ja valkoviinejä 0,1 prosenttia edellisvuotta enemmän. Alkoholittomien myynti oli 6,5 prosenttia viime vuotta vilkkaampaa. Väkevien alkoholijuomien myynti on laskenut vuodesta 2007 alkaen.

Long drinkien myynti on vähentynyt alkuvuonna 46,2 prosenttia, oluiden 28,6 prosenttia ja siiderien 16,1 prosenttia. Myynnissä näkyy alkoholilain muutos, jonka myötä enintään 5,5 prosenttisten juomien myynti laajeni Alkon 356 myymälästä päivittäistavarakaupan, kioskien ja huoltoasemien yli 5 300 myyntipisteeseen. Alkoholiveroa korotettiin vuoden alussa keskimäärin 10 prosentilla, mikä myös vaikuttaa alkoholijuomien myyntiin.

”Haluamme tarjota tehtävämme mukaisesti erinomaista ja vastuullista palvelua. Kehitämme valikoimia sekä palveluita asiakkaita kuunnellen. Alkoholilain muutos ja alkoholiveron korotus näkyvät odotusten mukaisesti alkuvuoden myynnissämme”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Asiakkaat arvostavat Alkon palvelua ja valikoimaa

Alko yhdistää strategiansa mukaisesti vastuullisen toiminnan erinomaiseen asiakaskokemukseen. Tästä saatiin viimeisin mittaustulos toukokuussa, kun Alko sai Taloustutkimuksen Kansallinen Asiakaspalvelupalaute -tutkimuksen toisella tutkimuskierroksella arvosanan 8,58.

Alkon saama arvosana on yhtiön kolmanneksi paras tulos mittaushistorian aikana. Yhtiön asiakaspalvelua on mitattu samalla tavalla vuodesta 1998.

Kaiken kaikkiaan Alkon valikoimassa on lähes 8 000 tuotetta. Esimerkiksi huippumyymälöiden valikoimassa on keskimäärin 2 500 tuotetta ja loput ovat asiakkaan tilattavissa verkkokaupan kautta eri puolille Suomea. Alkuvuonna Alkon valikoimatyytyväisyys on kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla (keskiarvo 8,53 asteikolla 1-10).

Asiakkaat ovat entistä enemmän kiinnostuneita harvinaisemmista erikoistuotteista ja rajallisemman saatavuuden tuotteista. Tähän toiveeseen Alko vastasi lanseeraamalla maaliskuussa erikoiserät, jotka tuovat vuoden 2018 aikana valikoimaan noin 500 tuote-erikoisuutta.

Kesäkuun erikoiserät toivat myymälöihin ja verkkokauppaan ylelliset roseet, trendikkäät hapanoluet ja pihviviinit. Heinäkuun erikoiserien kattauksessa saapui erä rapsakoita valkoviinejä, kesäisiä vehnäoluita, paikallisten rypälelajikkeiden viinejä ja yhden humalalajikkeen oluita.