Tavarantoimittajilla useita väyliä Alkon valikoimiin

Tämän vuoden aikana Alkon valikoimassa on lähes 6 000 tuotetta ja tavoitteena on 10 000 tuotteen valikoima vuoteen 2020 mennessä

Alko tarjoaa tavarantoimittajilleen useita tapoja saada tuotteita myyntiin. Asiakkaille tämä näkyy monipuolisena, tuhansien tuotteiden valikoimana. Viimeisimmän mittauksemme mukaan asiakkaat antavat Alkon valikoimalle kokonaisarvosanaksi 8,4 (asteikolla 4–10).

Tuottajille valikoimaan pääsy on mahdollista osallistumalla vakiovalikoiman tuotehakuihin tai vapaasti listaamalla tuotteita tilausvalikoimaan. Pientuottajille tarjoamme lisäksi mahdollisuutta saada tuotteensa myös rajatumpaan myymäläjoukkoon, ymmärtäen pienempien toimijoiden tuotannon rajoitteet.

Tämän vuoden aikana Alkon valikoimassa on lähes 6000 tuotetta ja tavoitteena on 10 000 tuotteen valikoima vuoteen 2020 mennessä. Tuotteita tulee yli 2 000 tuottajalta ja toimittajalta, joista suomalaisia on 73.

Pientuottajalla mahdollisuus saada tuotteensa kymmeneen myymälään

Pientuottaja- ja pienpanimotuotteet kiinnostavat asiakkaita ja niiden kysyntä on kasvanut. Näiden tuotteiden merkitys Alkon asiakastyytyväisyydelle on tärkeä ja siksi Alko pyrkii pitämään niitä valikoimassaan mahdollisimman laajasti.

Vuoden 2015 alussa helpotimme pientuottajien pääsyä valikoimaamme entisestään. Pientuottaja voi vapaasti valita enintään kymmenen myymälää, joiden kautta tuottaja haluaa myydä tuotteitaan. Lisäksi tuottaja voi ilmoittaa tuotteensa myös lähiaikoina avautuvaan verkkokauppaan, jolloin ne ovat kaikkien suomalaisten ostettavissa.

Viime vuoden alun jälkeen pientuottajien määrä Alkon valikoimassa on tuplaantunut. Tällä hetkellä Alkossa on myynnissä 208 pientuottaja- tai pienpanimotuotetta, joista oluita on 148 tuotetta, viinejä 23 tuotetta ja muita tuoteryhmiä 37 tuotetta.

Alko tekee aktiivisesti yhteistyötä pienpanimoiden- ja tuottajien kanssa sekä toivottaa heidät tervetulleeksi keskustelemaan valikoimamahdollisuuksista. Alko tarjoaa laajasti mahdollisuuksia valikoimaan pääsyyn ja auttaa pientuottajia mielellään.

Monipuolinen vakiovalikoima

Vakiovalikoiman tavoitteena on kattaa suurin osa asiakkaiden toiveista. Vakiovalikoimaan olemme valinneet tuotteet laajasta tarjonnasta ympäri maailman. Vakiovalikoimassa on yli 3 000 tuotemerkkiä, noin 60:stä eri maasta. Valikoima vaihtelee myymälöittäin paikallisen kysynnän mukaan. Vakiovalikoima on myymälöidemme valikoiman runko. Vuonna 2015 vakiovalikoimahakuja oli noin 550 ja uusia tuotteita tuli valikoimaan kaikkiaan 1169.

Uudistunut tilausvalikoima

Vakiovalikoimaamme täydentää tilausvalikoima, johon tuottaja tai tavarantoimittaja voi itse ilmoittaa tuotteensa. Tilausvalikoimassa on vajaat 1 500 tuotetta. Tilausvalikoimasta tuote voi nousta vakiovalikoimaan, mikäli kysyntää on riittävästi.

Alko yksinkertaisti lokakuussa tilausvalikoiman listausprosessia siten, että tavarantoimittaja voi itse listata tuotteen Alkon valikoimiin. Itsepalvelulistauksella tilausvalikoiman tuote on Alkon valikoimissa noin kahdessa viikossa. Listaus on myös veloitukseton tavarantoimittajille.

Myymälöistä tilausvalikoiman tuotteita löytyy rajallisesti, mutta kaikki tilausvalikoiman tuotteet ovat tilattavissa verkkokaupasta. Alkon verkkokauppa on ollut avoinna yrityksille elokuusta ja se avautuu kuluttaja-asiakkaille marraskuussa.

Tasapuolisuus yhteistyön periaatteena

Alkon päätökset alkoholijuomien ottamisesta vähittäismyyntiin, niiden poistamisesta vähittäismyynnistä sekä niiden hinnoittelusta tehdään julkisin ja tasapuolisin perustein riippumatta tuotteiden valmistajan tai myyjän kansalaisuudesta tai kotipaikasta. Tavarantoimittajien ja tuotteiden tasapuolinen kohtelu kattaa myös tuotteiden esillepanon myymälöissä.

Tasapuolisen tavarantoimittajayhteistyön turvaamiseksi olemme laatineet julkiset ja kaikille yhtäläiset pelisäännöt Alkon ostohenkilöstön ja tavarantoimittajien samoin kuin Alkon myymälöiden ja tavarantoimittajien väliselle kanssakäymiselle.

Ohjeistuksemme mukaan odotamme tavarantoimittajien varaavan tapaamisajan myymälästä sähköpostitse ennakkoon hyvissä ajoin. Tavarantoimittajan on mahdollistaa myös järjestää erillistä koulutusta myymälähenkilökunnalle. Tämä on myös hyvä tapa tutustuttaa lähimyymälän henkilökunta paikallisen pientuottajan tuotteisiin.

Myymälän valikoimia, esillepanoja tai materiaalinhallintaa koskevat asiat hoidetaan keskitetysti.

Juomien hinnoittelu on reilua ja tasapuolista

Alkon hinnoittelu on täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin. Tavarantoimittajat määrittävät omien tuotteidensa hinnan ja siten Alkon valikoimissa olevat alkoholijuomat kilpailevat keskenään. Hinnoittelumuutoksia voi tehdä kolme kertaa vuodessa. Tavarantoimittajan määrittämän hinnan muuttuessa Alko siirtää muutoksen täysimääräisenä kuluttajahintaan. Alkon myyntikatekertoimessa on pieniä eroja tuoteryhmien välillä. Alkon keskimääräinen myyntikate on 17 prosenttia.

Yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa

Alkoholilainsäädäntö määrittelee raamit Alkon valikoimaanotolle ja valikoimille. Kuuntelemme tavarantoimittajien palautetta ja kehitämme toimintaa jatkuvasti mahdollisuuksien rajoissa. Alko järjestää vuodessa useita tavarantoimittajatilaisuuksia, joissa esitellään kehityshankkeita ja työstetään tavarantoimittajien kanssa Alkon toimintamallien ja yhteistyön kehittämistä.

Alko mittauttaa ulkopuolisella arvioitsijalla tasaisin väliajoin tavarantoimittajien tyytyväisyyttä toimintaansa. Vuoden 2016 anonyymissa kyselyssä tavarantoimittajat antoivat Alkon ostotoiminnalle arvosanaksi 8,2 (asteikko 4–10).