Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun

Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.

Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti Tampereen Kalevan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä 28. huhtikuuta alkaen. Testaus laajenee Tampereen muihin myymälöihin myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta koko verkoston 369 myymälään tehdään todennäköisesti toukokuun aikana. Hävikin vähentäminen on osa Alkon ympäristötavoitteita. 

Juomahävikin ehkäisyssä Alko panostaa muun muassa valikoiman hallintaan, tarkasti mitoitettuihin tilauksiin, tuotteiden nopeaan kiertoon sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Poistohinnoittelu on uusi lisätyökalu hävikin pienentämiseen. 

”Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään”, toteaa valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen.

Tavoitteena puolittaa hävikki

Hyvönen kertoo, että oluen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy alkutuotannossa, erityisesti vedenkäytössä. Vesijalanjälki kertoo makean veden kokonaismäärän, joka kuluu tuotteen tuotantoon, valmistukseen, kuljetukseen ja käyttöön. Yhden olutlitran vesijalanjälki on jopa 298 litraa vettä.

”Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli kahden olympiakokoisen uima-altaan verran vettä”, Hyvönen havainnollistaa. 

Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Alennettu hinta on voimassa myymälöistä ostettaessa, ei verkkokaupasta.

Lisätietoja 

Alkon viestintä, mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi