Kainuun Alkot ylittivät vastuullisuustavoitteensa vuonna 2020

Kainuussa ostetaan viinejä harvemmin kuin Suomessa keskimäärin.

Kainuussa Alkon litramyynti kasvoi edellisvuodesta hieman vajaat 9 prosenttia. Litramyynnin muutosta selittää korona-ajan vaikutus myyntikanaviin. Matkustuksen ja anniskelun vähetessä ovat alkoholiostot suuntautuneet Alkoihin ja päivittäistavarakauppoihin.

Kainuussa viinit muodostivat kokonaislitramyynnistä 50 prosenttia, kun koko maassa viinien osuus myynnistä oli 64 prosenttia. Väkevien osuus litramyynnistä oli 39 prosenttia, kun koko maassa osuus oli 27 prosenttia. Kainuussa panimotuotteita myytiin jonkin verran keskimääräistä enemmän.

Jokaiseen Alkon myymälään tehdään vuosittain neljä ikärajatarkastuskäyntiä. Näillä käynneillä täysi-ikäiset, mutta nuorelta vaikuttavat asiakkaat kokeilevat, muistetaanko kassalla kysyä henkilöllisyystodistusta. Kainuun yhdeksän Alkon myymälää suoriutuivat testeistä sataprosenttisesti. Koko maan onnistumisprosentti oli 97,9.

”Maakunnan yhdeksän myymäläämme palvelivat enemmän asiakkaita kuin edellisvuonna, mutta asiakasmäärän kasvu oli hieman keskimääräistä maltillisempaa. Onnistuminen myynninvalvonnassa sataprosenttisesti on henkilökunnaltamme hieno saavutus ”, kertoo Pohjois-Suomen aluepäällikkö Kaija-Leena Kerkelä.

Maakuntakohtaiset myyntitiedot selviävät tänään julkaistuista Alkon vuotta 2020 kuvaavista myyntitilastoista.

Alkon kokonaismyynti

Vuonna 2020 Alkosta ostettiin 92,7 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vuonna 2019 litramyynti oli 82,1 miljoonaa.

Viinien kysyntä nousi 15 prosenttia, väkevien 10 prosenttia, panimotuotteiden kuusi prosenttia ja alkoholittomien seitsemän prosenttia. Asiakasmäärät vuonna 2020 kasvoivat 5,2 prosenttia verrattuna viime vuoteen.

 

Lisätiedot  

Aluepäällikkö Kaija-Leena Kerkelä, p , kaija-leena.kerkela@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi