Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia

Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.

Alkon litramyynti laski tammikuussa 7,3 prosenttia verrattuna vuoden 2024 tammikuuhun. Myynti litroissa oli 4,3 miljoonaa litraa.

Viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 8,6 prosenttia ja panimotuotteiden 3 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 18,3 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 8,3 prosenttia, valkoviineissä 7,3 prosenttia, roseeviineissä 0,5 prosenttia ja kuohuviineissä 5,8 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos näkyvät Alkon myynnin kehityksessä. Ennen kesäkuun alkoholilain muutosta tammi-toukokuussa 2024 litramyynti laski 3,1 prosenttia. Lakimuutoksen jälkeen kesä-joulukuun myynti oli 10 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla.

Nollaaminen ja tipattomuus puri Alkon asiakkaisiin 

Alko halusi tipattoman tammikuun hengessä rohkaista suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan Alko halusi päivittää nollaamisen käsitettä tälle vuosikymmenelle. 

”Humalahakuisuuden sijaan moni haluaa palautua arjesta yhä tervehenkisemmin. Halusimme nollaamisen kampanjalla herättää suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Kun katsoo meidän alkoholittomien litramyynnin yli 18 prosentin kasvua, taisi viestimme purra aika hyvin”, Lindström hymyilee. 

Alkoholittomia juomia pääsee myös maistelemaan myymälöissä kevään 2025 aikana.

”Haluamme tutustuttaa asiakkaitamme alkoholittomien kiehtovaan makumaailmaan. Meillä on alkoholittomien maistatusta ystävänpäivänä ihan jokaisessa myymälässä läpi Suomen – tervetuloa!”

Uutuuksia viikon jokaiselle päivälle

Alko tuo valikoimaansa vuosittain noin 2 500 uutuutta.

”Uutuudet kiinnostavat asiakkaita. Meille tulee keskimäärin seitsemisen uutta tuotetta valikoimaan joka päivä.  Lisäksi meillä on osassa myymälöitämme sekä maanlaajuisesti verkkokaupassa kuukausittainen herkkukattaus erikoiseriä, jotka tulevat valikoimaan kuunvaihteen tienoilla. Ja aina voi jättää myös omia toiveita joko myyjälle tai Alkotoiveella verkossa”, kertoo Lindström. 

Erikoiserät ovat nimensä mukaisesti harvinaisuuksia maailmalta tai ne tuovat tuulahduksen nousussa olevista trendeistä. Uutuuksiin voi tutustua noin viikkoa ennen valikoimaan tuloa Alko-äpissä.

Lisätietoja

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.