Alko lyhyesti

Alko on erilainen kauppa. Meille on laissa kirjattu tehtävä myydä alkoholijuomia siten, että vähennämme alkoholin haittoja. Tehtävämme on pysynyt samana vuodesta 1932 saakka.

Olemme kaikkina aikoina uudistuneet ja vastanneet kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Kuitenkin keskeiset painopisteemme – vastuullinen alkoholinmyynti ja maailmanluokan palvelu – ovat olleet toimintamme ydintä läpi vuosikymmenien.

Alkoholi ei ole tavanomainen hyödyke, vaan sillä on vaikutuksia niin terveyteen, hyvinvointiin kuin kansantalouteen. Alkoholimonopoli on tutkitusti tehokas tapa vähentää alkoholista syntyviä terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä ongelmia ja kustannuksia.

Kiteytämme merkityksemme kahteen sanaan: Nautitaan vastuullisesti. Meille vastuullisuus on koko tekemisemme perusta sekä liiketoimintamme ja olemassaolomme oikeutus. Emme pyri maksimoimaan myyntiä eikä ketään palkita myynnin perusteella.

Palveluverkostomme koostuu 369 myymälästä, 108 noutopisteestä, verkkokaupasta, asiakaspalvelukeskuksesta sekä mobiilisovelluksesta. 90 prosentilla suomalaisista Alkon palvelut ovat kymmenen kilometrin sisällä.

Tarjoamme asiakkaillemme asiantuntevaa ja ystävällistä maailmanluokan palvelua. Rakennamme yhdessä vastuullista ruoka- ja juomakulttuuria sekä mahdollistamme asiakkaillemme vastuullisemmat valinnat. Teemme ikärajatarkastuksia tinkimättömästi, huolehdimme tuoteturvallisuudesta ja toteutamme hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Kohtelemme kaikkia sidosryhmiämme tasapuolisesti, syrjimättömästi ja läpinäkyvästi. Tarjoamme tavarantoimittajillemme alustan alkoholijuomien myyntiin Suomessa. Kuluttajille tämä näkyy monipuolisena yli 11 000 tuotteen valikoimana.

Toimimme taloudellisesti tehokkaasti. Meidän kauttamme valtiolle tilitetään vuosittain yli miljardi euroa veroja ja osinkoa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tekee vuosittain Alkoholipoliittiset mielipiteet -kyselyn. Suomalaisista 71 (68) prosenttia pitää nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi kiristää niitä.