
Laatu ei synny sattumalta
Alkossa tuotteet ovat läpäisseet ennen myyntiin päätymistä tutkimusseulan, jonka avulla tunnemme myymämme tuotteet. Juomat testataan perusteellisesti maistelemalla, haistelemalla ja tarkoilla laboratorioanalyyseilla.
Tuotteiden laadunvalvonta koostuu aistinvaraisesta arvioinnista ja alkoholintarkastuslaboratorion tekemistä laboratoriotutkimuksista. Testaus tapahtuu sekä uuden tuotteen valinnan aikana että tuotteeseen liittyvän muutoksen yhteydessä, kuten vuosikerran vaihtuessa. Virheettömän maun lisäksi Alko huolehtii myös siitä, että tuotteiden pakkausmerkinnät ovat oikein ja täyttävät lainsäädännön vaatimukset.
Palautteiden seuranta ja yhteistyö sinetöivät hyvän tuotelaadun
Tuotevalikoiman laajuuden vuoksi jokaista myyntiin tulevaa erillistä tuote-erää ei pystytä Alkossa testaamaan ennalta. Tuotteiden valmistajat ja maahantuojat varmistavat tuotelaatua omalta osaltaan, mutta valitettavasti siitä huolimatta myyntiin päätyy satunnaisesti laatuvirheellisiä tuotteita. Valtaosa virheellisistä tuotteista on yksittäisiä tapauksia, joita ei pystytä huolellisellakaan ennakkotarkastuksella estämään. Palautteiden määrää seurataan aktiivisesti ja niiden avulla pystymme tunnistamaan sekä poistamaan myynnistä virheelliset tuotantoerät. Tavarantoimittajamme ovat Alkon tuotelaadun kannalta merkittävässä asemassa. Sujuvan yhteistyön avulla varmistamme, että tunnemme tuotteidemme toimitusketjun sekä saamme viipymättä tiedon tuotelaadun kannalta merkityksellisistä asioista.
Laadunvalvonta lukuina
Vuonna 2023 arvioitiin aistinvaraisesti yhteensä 9 583 tarjottua tuotetta. Kun tähän lisätään esimerkiksi valikoimassa jo olevien tuotteiden arvioinnit, on vuoden aikana arvioitu aistinvaraisesti jopa lähes 12 000 näytettä.
Vuoden 2023 aikana saimme yhteensä 9 751 tuotepalautusta. Näistä suurin osa oli viinejä. Yleisin syy tuotepalautukseen on korkkiaromi eli korkkivika tuotteessa. Korkkivika antaa tuotteelle tympeän maakellarimaisen tai lahopuisen aromin.
Tuotteiden takaisinvedolla tarkoitetaan yksittäisen virheellisen tuote-erän myynnistä poistamisia. Vuonna 2023 reklamoimme tavarantoimittajalle tuotteen laadusta 50 kertaa. Tavanomainen syy reklamaatioon on juomassa havaitut virhearomit. Nämä eivät kuitenkaan aiheuta kuluttajalle vaaraa. Virhearomeita ovat esimerkiksi korkkiaromi eli korkkivika tai tuotteen hapettuminen. Reklamaatioita tehdään myös tuotteissa olevien virheellisten pakkausmerkintöjen johdosta.
Kokonaan valikoimasta laadullisista syistä poistettuja tuotteita oli vuonna 2023 kaksi kappaletta.
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
Tarjousnäytteitä | 9 583 | 9 321 | 9 577 | 10 487 | 8 689 | 8 889 | 8 483 |
Tuotepalautuksia | 9 751 | 10 530 | 14 157 | 12 800 | 12 295 | 11 800 | 13 900 |
Viinien osuus tuotepalautuksissa | 89 % | 91 % | 92 % | 91 % | 91 % | 90 % | 91 % |
Tuotepalautuksista korkkiaromisia eli korkkivikaisia |
21 % | 23 % | 24 % | 31 % | 32 % | 33 % | 34 % |
Reklamaatioita tavarantoimittajille tuotelaadusta |
50 | 52 | 79 | 68 | 86 | 79 | 57 |
Poistettu valikoimasta laadullisista syistä |
2 | 3 | 5 | 0 | 2 | 2 | 2 |