Hyvinvointi Alkon vastuullisuustyön keskiössä

Kansanterveys ja alkoholihaittojen ennaltaehkäisy on ollut kiinteä osa Alkon toiminta-ajatusta jo yhtiön perustamisesta lähtien. Alko edistää kansanterveyttä lukuisilla keinoilla, joista yksi on hyvinvoinnista puhuminen suomalaisia kiinnostavalla tavalla.

Alkon erityistehtävän velvoite ja merkitys – Nautitaan vastuullisesti – näkyy vastuullisuusstrategiassamme, kertoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho. 

”Keskitymme yhtenä osa-alueena yhteisöön. Siihen kuuluu ihmisten hyvinvoinnista huolehtiminen, mikä kattaa niin henkilöstömme, suomalaiset kuluttajat kuin hankintaketjussa toimivat ihmiset.” 

Näistä lähtökohdista väestön terveyteen liittyvät kysymykset ovat Alkolle erittäin tärkeitä. Sitä ne ovat olleet jo vuodesta 1932, Alkon perustamisesta lähtien. Alko on erilainen kauppa, jonka tehtävänä on myös alkoholinhaittojen ennaltaehkäisy ja alkoholin haittavaikutuksista kertominen. Kansanterveyteen panostaminen on kansantaloudesta huolehtimista ja yhtenä näkökulmana on hyvinvoinnista huolehtiminen. 

”Hyvinvointi on ollut mukana toiminnassamme alusta asti eläen ajassa ja vastaten toimintaympäristön muutoksiin. Alko on aina ollut aikansa tulkki – ne hyvinvointiin liittyvät aiheet, jotka puhututtavat yhteiskunnassa muutenkin, nostetaan keskiöön myös meillä”, Aho toteaa. 

Yksi vuoden 2023 vastuullisuuden ajankohtaisista teemoista oli uni, jonka kokonaisvaltainen hyvinvointivaikutus tunnistetaan nykyisin aiempaa paremmin. 

”Alkoholiin ja uneen liittyy sitkeästi eläviä myyttejä ja uskomuksia, kuten yömyssyn unta auttava vaikutus. Näitä myyttejä olemme halunneet purkaa.” 

Kun huoli herää -teema kannustaa puhumaan läheisen alkoholinkäytöstä

Unen lisäksi muita aiheita olivat loma-ajan alkoholinkäyttö sekä Kun huoli herää -teema, joka kannusti rohkeasti ja syyllistämättä ottamaan oman tai läheisen huolta herättävän alkoholinkäytön puheeksi.

Eri teemoihin liittyvää tietoa jaettiin Alkon omissa kanavissa, kuten verkkosivuilla, joilla on kattavasti tietoa alkoholiin ja terveyteen liittyvistä aiheista – mukaan lukien auttavien tahojen yhteystietoja. Lisäksi järjestettiin kaikille avoimia webinaareja. Kun huoli herää -teemalle haettiin näkyvyyttä myös sosiaalisen median vaikuttajakampanjalla. Kampanjat näkyivät myös myymäläviestinnässä, mikä herättää usein keskustelua myös asiakaskohtaamisissa. 

”Hyvinvoinnin trendikkyys ja lisääntynyt kiinnostus omaan hyvinvointiin ja terveyteen näkyy siinä, että Alkon tarjoamat sisällöt näistä teemoista kiinnostavat niin verkkosivuilla kuin sosiaalisen median kanavissa. Meidän sisältöihimme selkeästi myös luotetaan. Verkkosivujemme sisällön laadulle on korkeat kriteerit ja kaikki julkaisemamme tieto perustuu asiantuntijalähteisiin.” 

Alkoholin terveysvaikutuksista viestiminen on olennainen osa Alkon alkoholihaittojen ennaltaehkäisevää tekemistä. Tietoisuus riskeistä lisää harkintaa. 

"Aikuisella ihmisellä on oikeus valita käyttöönsä alkoholia sisältäviä juomia. Me Alkossa kuitenkin toivomme, että asiakkaat tekevät tietoisia valintoja." 

Lue lisää