Olemme koko kansan sommelier

Alko on kaikkien suomalaisten omistama neljänneksi suurin vähittäiskaupan ketju. Olemme tänäkin vuonna uudistuneet ja vastanneet kuluttajien muuttuviin tarpeisiin.

Kehitämme edelleen ystävällistä ja huippuammattitaitoista palveluamme koko kansan sommelierina, juomien asiantuntijana. Keskeiset painopisteet – vastuullinen alkoholinmyynti ja maailmanluokan palvelu – ovat säilyneet toimintamme painopisteenä läpi vuosikymmenten. Tehtävämme mukaisesti palvelemme sekä kuluttajia että yhteiskuntaa – suomalaisten hyvinvointi edistää kansantaloutemme kestävyyttä. 

Myymäläverkostomme Hangosta Nuorgamiin kattaa koko Suomen, ja yhdeksällä kymmenestä kuluttajasta palvelumme ovat kymmenen kilometrin säteellä. Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaan ääntä ja varmistamme näin toiveiden ja trendien mukaiset juuri sopivat valikoimat. Seuraamme jatkuvasti markkinaa ja tuotteidemme hinnat ovat tutkitusti kilpailukykyiset muuhun alkoholin vähittäismyyntiin verrattuna. 

Myimme 71,2 (76,9) miljoonaa litraa alkoholijuomia. Kesäkuussa voimaan tulleen alkoholilakimuutoksen myötä entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä laajennettiin ruokakauppoihin. Lakimuutoksen lisäksi myyntiimme on vaikuttanut muun muassa kuluttajien haasteellinen taloustilanne sekä viime vuoden alussa voimaan tulleet viinien ja väkevien alkoholiveron korotukset ja syksyllä voimaan tullut arvonlisäveron korotus. 

Muutosten vaikutus litramyyntiimme oli odotetun mukainen, ja kokonaislitramyynti laski 7,4 prosenttia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 116,8 (1 160,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 36,7 (42,7) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kustannukset pidettiin hallinnassa prosessien jatkuvalla parantamisella inflaatiopaineista huolimatta. 

Meistä alkolaisista on ilahduttavaa, että asiakkaat antoivat valikoimallemme arvosanan 8,61 (kouluarvosanalla 4–10). Asiakkaiden tyytyväisyys verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 82) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 84) on korkealla tasolla. Olemme jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä entistä sujuvammiksi toteuttamalla käytettävyyttä parantavia uudistuksia Alko-äppiin ja verkkokauppaan. Testasimme Helsingin Arkadian myymälän tiloissa viinien maistelutilaisuuksia, jotka saivat asiakkailtamme kiitosta.  

Maailmanluokan palvelun varmistamiseksi ja kehittämiseksi panostimme edelleen henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamiseen. Yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja monimuotoisuus ovat meille keskeisiä arvoja. Erityisryhmien edustajia työskentelee useissa myymälöissämme  

Myymälöissämme nuorten asiakkaiden ikäraja-asiointien mystery-tulos oli korkealla tasolla, 98,0 prosenttia. Toimme kampanjoissamme esille tinkimätöntä valikoima- ja laatutyötämme sekä ”Terveydeksi?”-kampanjassa alkoholin yhteyttä syöpäsairauksiin yhteistyössä Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan osaston kanssa. 

Osallistuimme Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet (SBT) -ohjelmaan, jonka tulosten avulla voimme kehittää koko arvoketjumme ympäristövastuullisuutta kokonaisvaltaisesti. Olemme valmistautuneet SBT-tavoitteiden varmentamiseen vuoden 2025 alussa kehittämällä päästölaskentaamme. Raportoimme vuodesta 2025 EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaisesti. Tilintarkastajiemme lausunnon mukaan olemme edistyneet kestävyysselvityksen edistämisessä hyvin. 

Kiitos kaikista palautteista ja keskusteluista, joita olen saanut käydä asiakkaiden, päättäjien ja alkolaisten kanssa. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, sillä juuri kohtaamisten kautta kehitymme entistäkin paremmaksi asiakaspalvelussamme.  

LEENA LAITINEN

toimitusjohtaja

* NPS: kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua