”Et ole voittamaton, olet korvaamaton”

Alko oli mukana Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kesällä 2024 toteuttamassa veneilyturvallisuuskampanjassa. ”Et ole voittamaton, olet korvaamaton” -kampanjalla tavoiteltiin erityisesti yli 55-vuotiaita miehiä Vuoksen vesistön alueella. Kyseinen ryhmä ja alue korostuvat kuolemaan johtaneissa veneilyonnettomuuksissa. 

Kampanja toteutettiin juhannuksen alla ja se näkyi laajasti sosiaalisen median kanavissa, perinteisissä medioissa sekä Alkon myymälöissä. Lisäksi Itä-Suomen Alkojen myymälähenkilöstö käytti juhannusviikolla kampanjasta kertovaa rintanappia ja pelastusliivejä herättämään huomiota tärkeälle asialle. 

Kampanjan keskeisenä tarkoituksena oli muistuttaa pelastusliivien tärkeydestä veneilyssä ja kehottaa välttämään alkoholia vesillä. Lisäksi haluttiin korostaa ihmishengen arvoa, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.  

”Tyypillisesti hukkumisonnettomuudet sattuvat mökkirannassa. Kun ollaan kotivesillä ja lähellä rantaa, voi liiallinen turvallisuudentunne ottaa vallan. Pelastusliivejä ei pidetä tarpeellisena, kun vain vähän käydään pikaisesti verkkoja kokemassa.” 

Liivit ovat aina elintärkeä varuste vesillä. Patrakka kertoo, että muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomessa tapahtuu enemmän kuolemaan johtaneita veneilyonnettomuuksia. Syitä ovat pelastusliivien puute, kiikkerät veneet ja alkoholin käyttö.  

”Turvallisuuden näkökulmasta alkoholin haittavaikutukset korostuvat veneilyolosuhteissa. Pitäisi siis aina malttaa rantaan asti ennen kuin avaa korkin. Keskimäärin puolessa kuolemaan johtaneista tapauksista on nautittu alkoholia”, Patrakka toteaa. 

Alkon mukanaolo kampanjassa oli Patrakan mukaan erittäin tärkeää muun muassa alueellisen näkyvyyden kannalta. Veneilyyn liittyvät hukkumistapaukset sattuvat usein kesämökillä, jonne moni suuntaa Alkon kautta. Alkon myymäläviestinnän kautta tavoitettiin kohderyhmää hyvin. 

Kaiken kaikkiaan kampanja oli onnistunut ja saatu palaute myönteistä.  

”Kampanjan viesti otettiin hyvin vastaan ja koettiin tärkeänä. Myös toteutusta pidettiin hyvänä: positiivinen lähestymistapa vakavaan aiheeseen sai ihmisiltä kiitosta.” 

Patrakka korostaa, että veneilyturvallisuuden edistämiseksi tarvitaan työtä myös jatkossa. Yhteistä kampanjointia tärkeästä aiheesta jatketaankin myös vuonna 2025. 

”Asenteiden muuttaminen on hidasta, sukupolvien yli ulottuvaa työtä.” 

Kuvassa Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.

Lue lisää