Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen viihtyy asiakastyössä

Alkon uusi toimitusjohtaja Leena Laitinen haluaa kertoa suomalaisille, miten huikeaa ruoka- ja juomaosaamista talosta löytyy.

Alkon tuore toimitusjohtaja Leena Laitinen saattoi periä läheisen suhteen hyvään ruokaan jo äidiltään, joka työskenteli aikanaan yläasteen kotitalousopettajana.

”Luen edelleen paljon keittokirjoja. Osaa resepteistä sitten kokeilen, toisia en”, Leena Laitinen sanoo ja naurahtaa.

Ehkä juuri kotona kylvetty kiinnostus ruoka- ja juomakulttuuriin vei tuoreen kauppatieteiden maisterin 1990-luvulla kaupalliseen kenttäkoulutukseen S-ryhmään. Siitä alkoi 18 vuoden rupeama, jonka aikana kokemusta kertyi niin alueosuuskaupan esimiehen kuin konsernin käyttötavarakaupan johtajan tehtävistä. Mahdollisuus hypätä Alkon toimitusjohtajan saappaisiin aukeni Snellmanin konsernijohtajan paikalta viime kesäkuussa.

Kyse on ollut sattumista ja erilaisiin mahdollisuuksiin tarttumisesta juuri oikeilla hetkillä, mutta jonkinlainen jatkumo taustalta löytyy: Laitinen rakastaa työskennellä lähellä kuluttajaa, hyvän ruoan ja juoman parissa.

Leena Laitinen on ylpeä alkolaisista

Leena Laitinen seuraa tehtävässä edellistä toimitusjohtaja Hille Korhosta, joka ehti johtaa Alkoa vuodesta 2013. Ensimmäiset kuukaudet ovat menneet tehtävään perehtyessä ja alkolaisiin tutustuessa. Laitinen sanoo, että juuri parempaan paikkaan hän ei olisi voinut tulla töihin.

”On ilo ja kunnia saada näin hyvä yritys johdettavaksi. Yhtiön strategian kulmakivet – hyvä palvelu, hyvä työ, tehokas liiketoiminta ja vastuullisuus – näkyvät voimakkaasti kaikessa tekemisessämme.”

Laitinen kehuu Alkon liiketoimintaosaamista: sitä, että tekemisen tavat ovat huolella hiottuja ja kehittämisen kulttuuri on voimakas.

”Alkolaisilla on halua tehdä aina vähän paremmin. Ja toisaalta jokainen tuttu on kehunut huippulaatuista palveluamme. Olen todella ylpeä henkilökunnastamme.”

Alkon toimitusjohtaja haluaa vastata megatrendeihin

Alko on tunnettu ja vahva brändi, jonka jokainen suomalainen tuntee. Tutkimusten mukaan kuluttajat kokevat Alkon myös vastuullisena toimijana ja arvostavat yrityksen hyvää palvelua.

”Yleinen hyväksyntä meitä kohtaan on korkea”, Laitinen sanoo.

Monet maailmanlaajuiset megatrendit tukevat Alkossa valittua kehittämissuuntaa. Laitinen kertoo tutkineensa eurooppalaisia kuluttaja- ja ruokatrendejä tiiviisti Snellmania johtaessaan. Samat trendit koskevat myös juomia.

”Vastuullisuus, eettisyys ja läpinäkyvyys ovat voimakkaasti esillä. Hyvän maun lisäksi sekä ruoassa että juomassa arvostetaan myös käsityöläisyyttä. Vastuullisuuden taas tulee näkyä käytännön toiminnassa aina alkutuottajalta loppukuluttajille asti.”

Megatrendit näkyvät Laitisen mukaan monipuolisessa valikoimassa, jonka avulla Alko pystyy tuomaan suomalaisten pöytiin ja keittiöihin kaikenlaisia makuja maailmalta.

Myös jatkuvasti kiihtyvä digitalisaatio on iso trendi, johon Alko on vastannut esimerkiksi verkkokaupallaan. Laitisen mukaan alkolaisten osaamista voisi hyödyntää entistä enemmän digitaalisissa kanavissa.

”Alkossa on töissä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita hyvästä ruoasta ja juomasta sekä harrastavat siihen liittyviä asioita. Meillä on aivan huikeaa osaamista, jota voisi antaa enemmänkin asiakkaiden käyttöön.”

Leena Laitinen luottaa yhdessä tekemiseen

Kyllä Leena Laitisella olisi aikoinaan ollut toinenkin vaihtoehto.

Kuusivuotiaana aloitettu pianonsoittoharratus muuttui kouluvuosina kunnianhimoiseksi ja vei konservatorion penkille saakka. Lukiossa haaveet pianistin ammatista vaihtuivat kuitenkin kauppakorkeakouluun.

”Ymmärsin, että musiikki on minulle tärkeä harrastus mutta taidot eivät riitä aivan uraan asti.”

Musiikilla on edelleen iso rooli Laitisen elämässä. Hän laulaa helsinkiläisessä Kilven Kuorossa, joka esittää tavoitteellisesti monipuolista ohjelmistoa aina kirkkomusiikista viihteellisempiin kappaleisiin.

Laitinen näkee hyvässä työyhteisössä ja kuorossa paljon samaa.

”Kuorossa jokaisen täytyy laulaa oma stemmansa hyvin, mutta samalla on tärkeää kuunnella muita. Hyvä klangi syntyy vain yhdessä tekemällä”, hän sanoo.

Vähän niin kuin Alkossakin.



Teksti Robert Sundman Kuva Vesa Tyni

Omin sanoin: Leena Laitinen

Kun Alko täyttää 85 vuotta, on hienoa katsoa historiaan, tuntea nostalgiaa ja samalla tervehtiä rohkeasti tulevaisuutta. Kuljemme sitä kohti suurella mielenkiinnolla.

100-vuotias itsenäinen Suomi on minulle rakas ja tärkeä kotimaa, jota kunnioitan suuresti.

Meillä syödään yhdessä ja tehdään ruokaa yhdessä – usein perinteisiä suomalaisia ruokalajeja, mutta myös uteliaasti uusia makuja ja reseptejä kokeillen.

Paras viinin ja ruoan liitto on pohjaton, ääretön seikkailu! Uteliaasti tutkimaan, ennakkoluulottamasti kokeilemaan!