
Viinipäästöt kuriin lasipullon painoa pudottamalla
Alkoholiteollisuuden käyttämät pakkaukset aiheuttavat mittavia päästöjä. Jos lasipullon painoa pudotettaisiin, viinipäästöt vähenisivät, sanoo tutkimusjohtaja Peter Stanbury.
Olet tutkinut alkoholiteollisuuden käyttämien pakkausten hiilijalanjälkeä. Millaisia löydöksiä olet tehnyt, Peter Stanbury?
Keskityimme tutkimuksessa 750 millilitran viinipulloihin, koska se on tavallisin pakkauskoko. Lasi vaikuttaa hurjasti viinin hiilijalanjälkeen. Laskutavasta riippuen lasipullojen osuus on päästöistä kolmasosa tai puolet.
Lasin valmistuksessa on kuumennettava hiekkaa ja monia muita ainesosia erittäin korkeissa lämpötiloissa, mikä vie energiaa, josta syntyy päästöjä. Pullot ovat painavia, ja päästöjä syntyy myös niiden kuljettamisesta.
Mitä pakkauspäästöjen vähentämiseksi voidaan tehdä?
Lasipulloon pakattujen viinien osalta yksi tärkeä päästövähennyskeino on pudottaa pullon painoa. Jotkut väittävät, että kuluttajat suosivat raskaita lasipulloja. Se on myytti: kuluttajat kiinnittävät huomiota todella moniin asioihin, eikä pullon painolla ole niin suurta väliä.
Mikä merkitys pakkauksilla on kuluttajille?
Kuluttajat haluavat kuluttaa eettisemmin. Kevyemmän pullon ostaminen on helppo ympäristöteko. Jos ostat viinipullon, joka painaa 550 gramman sijaan 420 grammaa, niin juot viiniä, jonka hiilijalanjälki on neljänneksen pienempi.
Millaiset pakkaustrendit menestyvät tulevaisuudessa?
Alkoholia pakataan jo nyt laatikoihin, muovipulloihin ja tölkkeihin. Lasi on kuitenkin edelleen yleisin monestakin syystä. Pienetkin askeleet kohti muita pakkauksia vaativat ison muutoksen kuluttajakäyttäytymisessä, ja siitä onkin jo merkkejä.
Uskon, että meillä on tulevaisuudessa erilaisia pakkauksia eri käyttötarkoituksiin. Yksi esimerkki on jo myynnissä oleva pieni viinitölkki.
Teksti Helen Partti, kuva Peter Stanburyn kotialbumi
Kuka:
Tohtori Peter Stanbury, Sustainable Wine Roundtable -järjestön tutkimusjohtaja.
Mitä:
Tutkinut alkoholijuoma-teollisuuden aiheuttamia päästöjä. Pitkä kokemus vastuullisuustehtävistä eri toimialoilla.
Peter Stanburyn mielestä Alko on viinin vastuullisuus-kysymyksissä edelläkävijä ja edistää omalla toiminnallaan koko viiniteollisuudessa tapahtuvaa muutosta.