Suklaa vei Riikka Ojasen sydämen ja toi uuden ammatin

Oululainen suu­hygienisti Riikka Ojanen opetteli tekemään suklaata ja perusti oman yrityksen. Nyt intohimo ikiaikaista herkkua kohtaan kulkee päivittäin mukana.

Kuusi vuotta sitten Riikka Ojasella oli hyvä työ, mutta hänellä oli myös intohimo. Ongelmana vain oli, että työ suuhygienistinä ei oikein palvellut Ojasen suurta rakkautta eli suklaata. Kun perheen esikoinen syntyi, äitiysvapaalla oli ensimmäistä kertaa aikaa ajatella muutakin kuin hammaskiveä ja kariesta.

”Aloin miettiä, mitä elämässäni oikeasti haluan tehdä”, Ojanen kertoo.

Tarvittiin kuitenkin vielä matka ystävien luokse Belgiaan, ennen kuin Ojasen silmät saattoivat nähdä uuden tulevaisuuden. Ojanen huomasi, että Brysselissä pienillä kujilla oli vieri vieressä jotakin, mitä hänen kotikaupungistaan Oulusta puuttui.

”Pieniä suklaapuoteja oli vaikka kuinka paljon. Totta kai kauppiaat kilpailivat keskenään, mutta samalla ne myös yhdessä rakensivat ja vahvistivat suklaaseen liittyvää kulttuuria.”

Myös Ojanen halusi puodin. Ensin piti vain opetella yksi asia – opetella tekemään suklaata.

Suklaaoppia alan muilta tekijöiltä

Ojanen muistaa, että suklaa on ollut hänelle nautinto aina.

”Lapsena tykkäsin tosi paljon suklaasta, vaikka en välittänyt erityisesti karkeista ja muista makeista. Tykkään samoista tummista ja maitosuklaista edelleen, vaikka kokemuksen myötä muuten osaan vaatia suklaalta enemmän laatua ja vivahteita.”

Kun päätös oli kypsynyt, Ojanen alkoi töihin. Ensin piti selvittää suk­laanteon perusteet, raaka-aineet ja tekniikat.

”Helppoa se ei ollut. En tiennyt, millä termeillä tietoa piti etsiä, ja resepti­kirjojen ohjeet­ opastivat enemmänkin jälkiruokien tekemiseen. Ensimmäisistä kokeilustani omassa keittiössä tuli lähinnä erilaisia möykkyjä.”

Nopeita vastauksia ei löytynyt, mutta päättä­väisyys oli kova. Ojanen päätti unohtaa lusikan hetkeksi ja ottaa sen sijaan kauniiseen käteen puhelimen. Hän alkoi soitella suomalaisia suklaa-alan käsityöläisiä läpi. Hän kierteli suklaapajoja, kyseli oppia ja saikin sitä. Hieman kuten Belgiassa, Ojanen huomasi, että alalla haluttiin tukea toisia suklaaseen hurahtaneita.

”Kiersin ympäri Suomea. Oli todella hienoa huomata, kuinka paljon ihmiset olivat ja ovat edelleen valmiita auttamaan. Mutta siinä vaiheessa, kun aletaan puhua resepteistä, suut menevät tiukasti kiinni”, Ojanen nauraa.

Niin hän tosin taitaa tehdä myös itse.

Suklaa on kuin viini

Ojanen perusti vuonna 2015 Oulussa käsityöläissuklaata valmistavan ChocoSomnian. Suklaa on ihanaa, mutta Ojanen haluaa tehdä siitä vielä ihanampaa. Hän vertaa markettien suurpakkausten ja käsityöläissuklaiden eroa mielellään viineihin. Toisin kuin viinit, suklaa ei missään nimessä parane vanhetessaan, mutta muuten suklaissa on eroja kuten­ viineissä.

”Voi ostaa hieman hal­vempaa tai sitten kalliimpaa. Kuten viineissäkin, myös suklaissa eron kyllä oppii nopeasti huomaamaan”, Ojanen sanoo.

Laadukkaan gastronomian selkäranka ovat oikeat ja hyvät raaka-aineet, niin myös suklaassa. Kun Ojanen otti ensimmäisiä, aavistuksen haparoiviakin askeleitaan suklaa­mestarin tiellä, hän temperoi ja maustoi kaupasta ostamaansa suklaata kotikeittiössään. Suklaa­verstaalla sen sijaan käytetään kansainvälisiltä tavarantoimittajilta tulevaa korkealaatuista suklaamassaa.

Sen alkuperästä ja laadusta Ojanen on todella kronkeli. Juuri suklaan laatu yhdessä käsitöistä tärkeimmän eli neuroottisella pieteetillä tehtävän temperoinnin kanssa määrittää suklaan kohtalon. Ojanen välttää suklaata, joka sisältää muita rasvoja kuin kaakaorasvaa.

”Ne jättävät suklaasta kelmeän kalvon suuhun. Kaakaorasva sen sijaan on hyvää kasvis­rasvaa, joka muuttuu alhaisessa lämpötilassa nestemäiseksi, ja siksi sitä sisältävä suklaa myös sulaa suussa miellyttävästi.”

Jokaiselle suklaalle on paikkansa

Mitä syvemmälle omaan intohimoon sukeltaa, sitä tarkemmaksi tulee. Ojanen on huomannut, että vaikka hän tykkää nykyisin samoista, sinänsä melko tavanomaisista tummista ja maitosuklaista, hän vaatii suklaaltaan ryhdikästä rakennetta, sulavuutta ja vivahteikkaita makuja.

Sitä voisi sanoa kunnon gastroelitismiksi, mutta asia on juuri päinvastoin. Ojasen maailmassa elitismin sijaan suklaan rakastamisessa on kyse elämästä.

”Jokaiselle suklaalle on paikkansa. Kun olet nälkäisenä kassajonossa isojen ostosten kanssa ja kaksi pientä lasta alkavat huutaa, sillä hetkellä suklaapatukka maistuu maailman parhaalta. Suklaista hienoimmat eli täytetyt käsintehdyt konvehdit taas sopivat hyvin elämän onnistumisten ja erityistilanteiden juhlistamiseen.”

Ojaselle sopiva syy napata onnistumisen kunniaksi pikkuisen parempaa konvehtia koitti elokuussa. Silloin Ojasen ja hänen työkavereidensa kehittämä tervakonvehti valittiin Made in Oulu -kilpailussa vanhan satamakaupungin parhaaksi tuotteeksi. 

”Oulu on perinteinen tervakaupunki, jossa oli ennen suklaankokoinen aukko. Toivoin aina ennen, että Oulussa olisi suklaafirma, josta puhuttaisiin kuten Brunbergista Porvoossa”, Ojanen sanoo.

Nyt on. Palkinto osoitti, että unelmat ja usko omaan intohimoon kannattivat.

Riikka Ojanen Instagramissa@chocosomnia

Teksti Juho Paavola Kuvat Juha Sarkkinen

Kuka?
  • Riikka Ojanen on oululainen suklaa-­alan ammattilainen, ChocoSomnia-suklaayrityksen perustaja ja toimitusjohtaja.

  • Motto: ”Suklaa tuottaa onnellisuutta kaikille aisteille.”

Sinua voisi myös kiinnostaa