
Serviceassistenterna började i butikerna
De deltidsanställda serviceassistenterna stödjer kundservicen bland annat genom att fylla hyllor, snygga upp butiken och packa upp varuleveranser. Serviceassistenterna tillhör grupper med särskilda behov som annars har svårt att få jobb. De har rekryterats i samarbete med lokala kommunala aktörer, och de har haft en arbetstränare från sysselsättningsväsendet med sig genom hela processen. Tränaren hjälper också till vid serviceassistenternas inskolning.
Sysselsättningen av personer som tillhör grupper med särskilda behov är ett exempel på främjandet av mångfald som är en del av Alkos strategi.
"Vi vill agera som en ansvarsfull arbetsgivare och bidra till välbefinnande och jämlikhet i samhället", konstaterar kundservicedirektör Juha Laanti.
"Alla vinner: människor som har svårt att hitta jobb får sådant jobb som de önskar sig, och vi på Alko får nya arbetskamrater."
Serviceassistent Jussi Kolattu från Åbo säger att arbetet kommit i gång fint när den första spänningen gått över. Han trivs bra med arbetsgemenskapen och kunderna.
"Jag jobbar flitigt och har haft gott om jobb. Kunderna är vänliga och arbetskamraterna är jättetrevliga, och jag kommer överens med alla", säger Kolattu.
Kolattu tycker att det också varit positivt att han fått tillräcklig inskolning och att det inte är alltför bråttom på jobbet även om det finns en hel del att göra. I början var det svårt att hitta de rätta platserna för produkterna, men man lär sig när man jobbar.
Verksamheten har fått beröm av serviceassistenterna, men också av arbetstränare, arbetskamrater och chefer. Det finns många fördelar med en arbetsgemenskap med större mångfald.
"De nya människorna ger teamen ny, positiv energi och en ny känsla av mening i arbetet. Det dagliga arbetet har också blivit enklare. När serviceassistenterna hjälper till exempel med att ställa produkterna på hyllan, får säljarna mer tid att ge kundservice av världsklass", berättar Laanti.