Tillgänglighetsutlåtande för Alko.fi och Alkos mobilapplikation

Detta utlåtande har upprättats den 2.6.2025.

Tillgänglighetsutlåtande för Alko.fi

Tillgänglighetsutlåtande för Alkos mobilapplikation

Tillgänglighetsutlåtande för Alko.fi

Detta utlåtande gäller webbutiken alko.fi. På Alko utvecklar vi våra digitala tjänster för att de ska vara tillgängliga för alla våra kunder. 

Utlåtandet baserar sig på en bedömning som genomfördes i januari 2024 av en extern expertorganisation, med syftet att utvärdera om webbtjänsten uppfyller nivå AA i WCAG 2.2-standarden. 

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten 

Webbutiken alko.fi uppfyller delvis de tillgänglighetskriterier på nivå A och AA som lagen kräver (WCAG 2.1). Det finns brister i tillgängligheten på alko.fi, vilka beskrivs mer i detalj nedan. 

Vi strävar efter att åtgärda de identifierade bristerna under år 2025. 

Innehåll eller funktioner där det förekommer tillgänglighetsbrister 

Navigering 

Kriterier som rör användarens förflyttning på webbplatsen och mellan dess olika delar: 

  • Hopplänk saknas på vissa sidor, såsom startsidan. (WCAG 2.4.1) 
  • Tydliga namn saknas på vissa av webbplatsens sidor. (WCAG 2.4.2) 
  • Fokusordningen är ibland ologisk, till exempel på kassasidan. (WCAG 2.4.3) 
  • Syftet med vissa länkar framgår inte av länken i sig eller av dess omgivande kontext. (WCAG 2.4.4) 
  • Tangentbordsfokusindikatorn saknas ibland helt. Till exempel knappen "Ge respons" i nedre högra hörnet. (WCAG 2.4.7) 
  • Ett fokuserbart element hamnar ibland under ett flytande element och blir därmed dolt. (WCAG 2.4.11) 
  • Hjälpfunktioner finns på olika platser på alko.fi:s startsida och i webbutiken. (WCAG 3.2.6) 

Struktur 

Kriterier som rör innehållets semantiska och visuella struktur: 

  • Alla informativa bilder och visuellt presenterad information har inte textalternativ. (WCAG 1.1.1) 
  • Alla dekorativa bilder och ikoner är inte markerade som dekorativa. (WCAG 1.1.1) 
  • I vissa delar av innehållet stämmer presentationen och den programmatiska strukturen inte överens. (WCAG 1.3.1) 
  • Visuellt dolt innehåll är inte alltid korrekt dolt för hjälpmedelsteknik. (WCAG 1.3.1) 
  • Vissa navigeringselement är inte korrekt markerade. (WCAG 1.3.1) 
  • Alla rubriker är inte programmatiskt markerade som rubriker, och rubriknivåerna motsvarar inte alltid den visuella hierarkin, till exempel på produktsidor. (WCAG 1.3.1) 
  • Vissa länkar i tjänsten, till exempel i listan "Närmaste butiker", är svåra att identifiera som länkar enbart baserat på färg. (WCAG 1.4.1) 
  • I flera användargränssnittselement och texter är kontrasten mellan text och bakgrund otillräcklig, till exempel på produktkort eller i varukorgen. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11) 
  • Det finns innehåll på webbplatsen, såsom produktkort, där textens avstånd och storleksändringar döljer innehåll. (WCAG 1.4.12) 
  • Innehåll som öppnas vid hovring kan inte stängas utan att flytta pekaren, till exempel i språkvalet i sidhuvudet. (WCAG 1.4.13) 
  • Vissa element har felaktiga roller och attribut, vilket gör dem otydliga för användare av hjälpmedel. Till exempel knappen "Sök" på startsidan. (WCAG 4.1.2) 

Formulärelement 

Kriterier som rör inmatningar, formulär och deras tillgänglighet: 

  • Aktivering av formulärfält på webbplatsen fungerar inte alltid konsekvent med tangentbordsnavigering. Till exempel vid val av betalningsmetod i kassan. (WCAG 2.1.1) 
  • Tangentbordsfokus fastnar i undermenyerna vid navigering. (WCAG 2.1.2) 
  • Vissa sidor har tidsbegränsningar som påverkas av innehållet. (WCAG 2.2.1) 
  • Det finns formulärfält på webbplatsen som saknar permanenta etiketter, till exempel sökfält. (WCAG 3.3.2, WCAG 2.4.6) 
  • Sidan laddas om när värdet ändras, till exempel i varukorgen. (WCAG 3.2.2) 
  • Det finns formulär på webbplatsen vars felmeddelanden inte läses upp automatiskt utan att fokus flyttas. Felmeddelandena är inte heller programmatiskt kopplade till de felaktiga fälten. Till exempel knappen "Betala nu" i kassan. (WCAG 3.3.1, 4.1.3) 

På webbplatsen finns innehåll som inte omfattas av lagstiftningens krav. Sådant innehåll inkluderar: 

  • Innehåll som publicerats av externa parter och som inte har producerats, finansierats eller övervakats av tjänsteleverantören 
  • Filer som har publicerats före den 28 juni 2025 
  • Video- eller ljudinspelningar som har publicerats före den 28 juni 2025 

Ge feedback om tillgänglighet 

Du kan ge feedback om tillgängligheten genom att skicka ett e-postmeddelande till saavutettavuus@alko.fi. Rubricera meddelandet (Feedback om tillgänglighet) och ange vilken sida och vilket problem du har. Vi kommer att svara på din feedback inom 14 dagar. 

Alternativa sätt att göra affärer 

Om du tycker att det är svårt att använda vår webbplats kan du ringa Alkos kundtjänst på 020 692 771 (tfn/mm) eller besöka vår butik.  

Kontroll av tillgänglighet 

Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du anmäla saken till Transport- och kommunikationsverket (Traficom). På webbplatsen Saavutettavuusvaatimukset.fi förklaras exakt hur du kan lämna in ett klagomål och hur ärendet kommer att hanteras. 

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter 

Transport- och kommunikationsverket Traficom 

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet 

www.tillganglighetskrav.fi 

tillganglighet@traficom.fi 

telefonnummerväxeln 029 534 5000

Tillgänglighetsutlåtande för Alkos mobilapplikation 

Detta utlåtande gäller version 1.18.6 av mobilapplikationen Alko App, som publicerades i juni 2025. Vi på Alko utvecklar våra digitala tjänster för att säkerställa att de är tillgängliga för alla våra kunder. 

Utlåtandet baseras på en utvärdering som genomfördes i januari 2024 av en extern expertorganisation, med syftet att bedöma om applikationen uppfyller tillgänglighetskraven enligt WCAG 2.2 nivå AA. 

Detta utlåtande har upprättats den 2.6.2025. 

Tillgänglighetsstatus för mobilapplikationen 

Alkos mobilapplikation uppfyller delvis de lagstadgade tillgänglighetskriterierna på nivå A och AA enligt WCAG 2.1. Det finns tillgänglighetsbrister i applikationen, vilka beskrivs mer detaljerat nedan. 

Vi strävar efter att åtgärda de identifierade bristerna under år 2025. 

Innehåll eller funktioner med tillgänglighetsbrister 

Visuella observationer 

Kriterier relaterade till visuell tillgänglighet, såsom kontrast och synlighet: 

  • Vissa text- och grafikelement i applikationen uppfyller inte minimikraven för kontrast, t.ex. i sökfunktionen och i vyn för butiker. (WCAG 1.4.3) 
  • I flera användargränssnittselement är kontrastförhållandet mellan text och bakgrund otillräckligt. (WCAG 1.4.11) 
  • En del innehåll anpassas inte korrekt till operativsystemets textstorleksinställningar, t.ex. i butikssökningen eller på produktkort. (WCAG 1.4.4) 

Användning med tangentbord 

Kriterier relaterade till användning utan pekdon, endast med tangentbord: 

  • Flera interaktiva funktioner och element kan inte nås med tangentbord, t.ex. chattfunktionen, navigeringsfältet och produktlistan. (WCAG 2.1.1) 
  • Tangentbordsfokus är svagt markerat i åtgärdsknappar på Android. (WCAG 2.4.7) 
  • I Android-appen kan fokuserade element hamna bakom flytande knappar. (WCAG 2.4.11) 

Användning med hjälpmedel och programmatisk struktur 

Kriterier relaterade till hjälpmedel, semantik och programmatisk struktur: 

  • Alla informativa bilder och element har inte textalternativ, t.ex. ikoner för matrekommendationer i produktvyn. (WCAG 1.1.1) 
  • Vissa textfält saknar tillgängligt namn som kan läsas programmässigt. (WCAG 1.3.1) 
  • Rubriker i vyer är inte alltid korrekt markerade eller konsekvent strukturerade. (WCAG 1.3.1) 
  • Vissa meddelanden från interaktiva funktioner försvinner automatiskt från skärmen. (WCAG 1.3.1) 
  • Den programmatiska läsordningen bevarar inte alltid innehållets betydelse. I vissa vyer flyttas inte fokus automatiskt till det viktigaste innehållet, t.ex. vid beställning av presentkort. (WCAG 1.3.2) 
  • Applikationens innehåll roteras inte till liggande läge enligt enhetens orientering. (WCAG 1.3.4) 
  • Det finns rubriker i applikationen som inte är programmässigt markerade som rubriker, t.ex. "Nyheter". (WCAG 2.4.6) 
  • Namnen på vissa interaktiva element stämmer inte överens med deras visuella etiketter. (WCAG 2.5.3) 
  • Flera element saknar programmatisk roll, t.ex. navigeringsfältet och dess knappar, sökfältet på startsidan samt val av presentkortsvärde. (WCAG 4.1.2) 
  • Vissa komponenters tillstånd är inte programmässigt tillgängliga, t.ex. om ett filter är valt eller inte. (WCAG 4.1.2) 

I applikationen finns innehåll som inte omfattas av lagstiftningens krav. Sådant innehåll inkluderar: 

  • cerats av externa parter och som inte har producerats, finansierats eller övervakats av tjänsteleverantören 
  • Filer som har publicerats före den 28 juni 2025 
  • Video- eller ljudinspelningar som har publicerats före den 28 juni 2025 

Ge feedback om tillgänglighet 

Du kan ge feedback om tillgängligheten genom att skicka ett e-postmeddelande till saavutettavuus@alko.fi. Rubricera meddelandet (Feedback om tillgänglighet) och ange vilken sida och vilket problem du har. Vi kommer att svara på din feedback inom 14 dagar. 

Alternativa sätt att göra affärer 

Om du tycker att det är svårt att använda vår webbplats kan du ringa Alkos kundtjänst på 020 692 771 (tfn/mm) eller besöka vår butik.  

Kontroll av tillgänglighet 

Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du anmäla saken till Transport- och kommunikationsverket (Traficom). På webbplatsen Saavutettavuusvaatimukset.fi förklaras exakt hur du kan lämna in ett klagomål och hur ärendet kommer att hanteras. 

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter 

Transport- och kommunikationsverket Traficom 

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet 

www.tillganglighetskrav.fi 

tillganglighet@traficom.fi 

telefonnummerväxeln 029 534 5000