Materiaalit hyötykäyttöön – juomapakkausten lajittelu

Juomapakkaukset ovat arvokasta materiaalia. Pantilliset pullot ja tölkit voi palauttaa mihin tahansa palautuspisteeseen Suomessa. Muut materiaalit ja pantittomat juomapakkaukset lajitellaan materiaalin mukaan oikeaan jätejakeeseen.

Pulloista ja tölkeistä syntyy uusia juomapakkauksia ja muita tuotteita

Palautetut alumiinitölkit sulatetaan ja niistä valmistetaan uusia tölkkejä. Kierrätysmateriaalista valmistettu alumiinitölkki tuottaa 85 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna tölkin ensivalmistusprosessiin. Materiaalina käytetty alumiini voi kiertää lähes loputtomiin.

Palautettu muovinen PET-pullo rouhitaan muovipelleteiksi. Kirkkaasta uusiomuovista tehdään pulloaihioita, joista valmistetaan uusia muovipulloja. Värillisistä pelleteistä valmistetaan muita kierrätys-PET-tuotteita.

Palautetut lasipullot murskataan, puhdistetaan ja lajitellaan värin mukaan. Kierrätysmateriaalista valmistetaan Suomessa esimerkiksi vaahtolasia, lasivillaa tai lasimursketta. Yleisesti ottaen uusiolasin käyttäminen lasinvalmistuksessa säästää huomattavan määrän energiaa, sillä neitseellisen lasin valmistaminen vaatii erittäin korkean lämpötilan, noin 1400-1600 ˚C. Lisäksi pieni osa pantillisista olutpulloista voidaan käyttää heti pesun jälkeen uudelleen juomapakkauksina.

Pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmää ylläpitää Suomen Palautuspakkaus Oy PALPA.

(Lähde: Suomen Palautuspakkaus Oy PALPA)

Muut materiaalit kiertävät uusiksi tuotteiksi tai poltetaan energiaksi

Pantittomat juomapakkaukset ja muut juomapakkausmateriaalit lajitellaan materiaalin mukaan oikeisiin jätejakeisiin. Huomaathan, että lajitteluohjeissa on paikkakuntakohtaisia eroavaisuuksia. Tarkista siis oman alueesi ohjeistus!

Materiaali Lajitteluohje
Hanapakkauksen kartonki tai kartonkitölkki Kartonki ja pahvi
Kartonkihanapakkauksen kirkas sisäpussi, hana ja kahva
(Huom. hana kannattaa leikata pussista irti, sillä muovimateriaalit eroavat toisistaan)
Alkon kierrätyspiste, muovi tai energiajäte
Kartonkihanapakkauksen alumiinia sisältävä sisäpussi ja alumiinia sisältävä viinipussi Sekajäte
Luonnonkorkki Sekajäte
Muovinen korkki, muovinen kierrekapseli Muovi tai energiajäte
Metallikorkki, metallinen kierrekapseli, pullonkaulusfolio, korkin metallihattu Metalli
Pantiton lasipullo Lasi
Pantiton muovipullo Muovi tai energiajäte  
Pantiton tölkki Metalli
Pantiton keraaminen juomapakkaus Sekajäte
Pantiton muovilla päällystetty tai maalattu lasipullo Sekajäte
Verkkokaupan pakkauslaatikko Kartonki ja pahvi

Palauta hanapakkauspussit Alkon keräyspisteeseen

Hanapakkauspussit, eli hanapakkauksien sisäpussit ja viinipussit, eivät kuulu pantillisen juomapakkauskeräyksen piiriin. Hanapakkauspussit voi kuitenkin palauttaa keräyspisteeseen, joka löytyy lähes kaikista Alkon myymälöistä ympäri Suomen. Poikkeusmyymälät, joissa keräyspistettä ei ole, ovat:

  • Helsinki keskusta Eteläesplanadi
  • Helsinki keskusta Sokos
  • Helsinki Wanha Kauppahalli

Hanapakkauspussit ovat usein monikerrosmuovia, jota ei voida erotella ja kierrättää eri muovilaaduiksi. Hanapakkauspussien eristekerrokset sisältävät myös alumiinia ja etyylivinyylialkoholia, jotka hankaloittavat materiaalin kierrätystä. Eristekerroksen tehtävänä on suojata tuotetta esimerkiksi hapettumiselta, mutta se aiheuttaa monissa jätteenpolttolaitoksissa haasteita, esimerkiksi korroosiota polttouunin seinämiin.

Mikäli lähimmässä Alkon myymälässä ei ole hanapakkauspussien keräyspistettä, voi pussit lajitella muoviin tai energiajätteeseen.

Hanapakkauspusseista kierrätyspolttoaineeksi

Myymälöihin palautetut viinipussit hyödynnetään sementinvalmistuksessa, jossa muovi käytetään kierrätyspolttoaineena ja pussien alumiini sitoutuu lopputuotteeseen eli sementtiin. Kierrätyspolttoaineen avulla voidaan vähentää kivihiilen käyttöä polttomateriaalina, ja näin pienentää prosessin ilmastovaikutuksia.

Palautetut hanapakkauspussit kuljetetaan muutoinkin ajettavien paluukuljetuksien mukana, ja edelleen Paraisilla sijaitsevalle sementtitehtaalle. Tavoitteena on, ettei keräyksestä synny suuria määriä lisäkuljetusten tarvetta.