Alko.fi ja Alkon mobiilisovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä seloste on laadittu 2.6.2025

Alko.fi saavutettavuusseloste

Alkon mobiilisovelluksen saavutettavuusseloste

Alko.fi saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee alko.fi-verkkokauppaa. Kehitämme Alkossa digitaalisia palveluitamme, jotta ne olisivat kaikkien asiakkaidemme saavutettavissa.  

Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation tammikuussa 2024 toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu WCAG 2.2 -standardin AA-tason vaatimukset. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila 

Alko.fi- verkkokauppa täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Alko.fi-verkkopalvelussa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.  

Pyrimme korjaamaan havaitut puutteet vuoden 2025 aikana.  

Sisällöt tai toiminnot, joissa esiintyy saavutettavuuspuutteita 

Navigointi 

Kriteerit, jotka liittyvät käyttäjän liikkumiseen sivustolla ja sen eri osissa: 

  • Hyppylinkki puuttuu joiltakin sivuilta, kuten etusivulta. (WCAG 2.4.1)  
  • Joiltakin sivuston sivuilta puuttuvat selkeät nimet. (WCAG 2.4.2) 
  • Kohdistusjärjestys on joskus epälooginen, kuten Kassasivulla. (WCAG 2.4.3)  
  • Joidenkin linkkien tarkoitus ei käy ilmi pelkästä linkistä tai sen ympärillä olevasta kontekstista. (WCAG 2.4.4) 
  • Näppäimistön kohdistuksen ilmaisin puuttuu joskus kokonaan. Esimerkiksi Palaute-painike ruudun oikeassa alakulmassa.  (WCAG 2.4.7) 
  • Kohdistettava elementti jää joskus piiloon kelluvan elementin alle. (WCAG 2.4.11) 
  • Aputoiminnot löytävät eri paikoista alko.fi etusivulla ja verkkokaupassa. (WCAG 3.2.6) 

Rakenne 

Kriteerit, jotka liittyvät sisällön semanttiseen ja visuaaliseen rakenteeseen: 

  • Kaikilla informatiivisilla kuvilla ja visuaalisesti esitetyillä tiedoilla ei ole tekstivastineita. (WCAG 1.1.1) 
  • Kaikkia koristeellisia kuvia ja kuvakkeita ei ole merkitty koristeellisiksi. (WCAG 1.1.1) 
  • Osassa sisältöä esitystapa ja ohjelmallinen rakenne eivät vastaa toisiaan. (WCAG 1.3.1) 
  • Visuaalisesti piilotettua sisältöä ei aina ole piilotettu asianmukaisesti avustavaa teknologiaa käyttäviltä. (WCAG 1.3.1) 
  • Osaa navigaatioelementeistä ei ole merkitty oikein. (WCAG 1.3.1) 
  • Kaikkia otsikkoja ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi ja otsikkotasojen käyttäminen ei aina vastaa visuaalista hierarkiaa, esimerkiksi tuotesivuilla. (WCAG 1.3.1) 
  • Joitakin palvelun linkkejä esimerkiksi Lähimmät myymälät -listauksen linkkejä on vaikea erottaa linkeiksi pelkän värin perusteella. (WCAG 1.4.1)  
  • Useissa käyttöliittymäteksteissä ja elementeissä tekstin kontrastisuhde taustaväriin ei ole riittävä, kuten tuotekorteilla tai ostoskorissa. (WCAG 1.4.3, WCAG 1.4.11) 
  • Sivustolla on sisältöä kuten tuotekortit, jossa tekstin välistys ja koonmuokkaus piilottaa sisältöä. (WCAG 1.4.12) 
  • Osoittamalla avautunutta sisältöä ei saa suljettua osoitinta siirtämättä, esimerkiksi ylätunnisteen kielivalikossa. (WCAG 1.4.13) 
  • Joidenkin elementtien roolit ja attribuutit ovat virheellisiä ja siksi epäselviä apuvälinekäyttäjille. Esimerkiksi etusivun Hae-painike. (WCAG 4.1.2) 

Lomake-elementit 

Kriteerit, jotka liittyvät syötteisiin, lomakkeisiin ja niiden saavutettavuuteen: 

  • Sivustolla olevien lomakkeiden kohteiden aktivointi ei aina toimi johdonmukaisesti näppäimistöä käyttäen. Esimerkiksi maksutavan valinnassa Kassalla. (WCAG 2.1.1) 
  • Näppäimistön kohdistin jää ansaan navigoinnin alavalikoihin. (WCAG 2.1.2) 
  • Osalla sivuista on sisällön asettamia aikarajoja. (WCAG 2.2.1) 
  • Sivustolla on lomakekenttiä, joilla ei ole pysyvää nimilappua, esimerkiksi hakukentät. (WCAG 3.3.2, WCAG 2.4.6) 
  • Sivu latautuu uudelleen arvoa muutettaessa, esimerkiksi ostoskorissa. (WCAG 3.2.2) 
  • Sivustolla on lomakkeita, joiden virheilmoituksia ei lueta automaattisesti ilman kohdistuksen siirtämistä. Virheilmoituksia ei myöskään ole ohjelmallisesti yhdistetty virheellisiin kenttiin. Esimerkiksi Kassan Maksa nyt -painike. (WCAG 3.3.1, 4.1.3)

Sivustolla on sisältöä, jota lainsäädännön vaatimukset eivät koske. Tällaisia sisältöjä ovat: 

  • palvelussa julkaistuja ulkopuolisten tahojen sisältöjä, jotka eivät ole palveluntarjoajan itsensä tuottamia, rahoittamia tai valvomia 
    tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025
  • video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025 

Anna palautetta saavutettavuudesta 

Voit antaa saavutettavuuspalautetta sähköpostitse saavutettavuus@alko.fi. Otsikoi viestisi (Saavutettavuuspalautetta) ja kerro viestissäsi, mistä sivusta ja millaisesta ongelmasta on kyse. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän sisällä. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat 

Jos asiointi sivustossamme on haastava, voit soittaa Alkon asiakaspalveluun 020 692 771 (ppm/pvm) tai asioida myymälässämme.  

Saavutettavuuden valvonta 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Saavutettavuusvaatimukset.fi sivuilla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom 

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö 

www.saavutettavuusvaatimukset.fi 

saavutettavuus@traficom.fi 

puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Alkon Mobiilisovelluksen saavutettavuusseloste 

Tämä seloste koskee Alko App mobiilisovelluksesta kesäkuussa 2025 julkaistua versiota 1.18.6. Kehitämme Alkossa digitaalisia palveluitamme, jotta ne olisivat kaikkien asiakkaidemme saavutettavissa.  

Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation tammikuussa 2024 toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö sovellus WCAG 2.2 -standardin AA-tason vaatimukset. 

Tämä seloste on laadittu 2.6.2025. 

Mobiilisovelluksen saavutettavuuden tila 

Alkon mobiilisovellus täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Mobiilisovelluksessa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.  

Pyrimme korjaamaan havaitut puutteet vuoden 2025 aikana.  

Sisällöt tai toiminnot, joissa esiintyy saavutettavuuspuutteita 

Visuaaliset havainnot 

Kriteerit, jotka liittyvät visuaaliseen saavutettavuuteen, kuten kontrastiin ja näkyvyyteen: 

  • Sovelluksessa on joitain tekstielementtejä ja graafisia elementtejä, joiden kontrastit eivät täytä vähimmäisvaatimuksia. Esiintyy esimerkiksi hakutoiminnossa sekä myymälät-näkymässä. (WCAG 1.4.3) 
  • Useissa käyttöliittymäteksteissä ja elementeissä tekstin kontrastisuhde taustaväriin ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11) 
  • Osa sisällöstä ei mukaudu tai rivity oikein käyttöjärjestelmän tekstikoon asetukseen, esimerkiksi myymälähaussa tai tuotekorteilla. (WCAG 1.4.4) 

Käyttö näppäimistöllä 

Kriteerit, jotka liittyvät käyttöön ilman osoitinlaitetta, pelkällä näppäimistöllä: 

  • Useisiin vuorovaikutteisiin toimintoihin ja elementteihin ei pysty navigoimaan näppäimistöllä. Esimerkiksi chat-toiminto, sovelluksen navigointipalkki, sekä tuotelistaus. (WCAG 2.1.1) 
  • Näppäimistökohdistus erottuu heikosti toimintopainikkeissa Androidilla. (WCAG 2.4.7) 
  • Android-sovelluksessa kohdistettu elementti saattaa jäädä piiloon kelluvien painikkeiden taakse. (WCAG 2.4.11) 

Käyttö apuvälineillä ja ohjelmallinen rakenne 

Kriteerit, jotka liittyvät apuvälineisiin, ohjelmalliseen rakenteeseen ja semantiikkaan: 

  • Kaikilla informatiivisilla kuvilla ja elementeillä ei ole tekstivastineita. Esimerkiksi Ruokasuositus-ikonit tuotteissa. (WCAG 1.1.1) 
  • Osalla tekstikentistä puuttuu ohjelmallisesti luettava saavutettava nimi. (WCAG 1.3.1) 
  • Näkymien otsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi kaikissa näkymissä eikä otsikkorakenne ole aina johdonmukainen kaikissa näkymissä. (WCAG 1.3.1) 
  • Osa vuorovaikutteisien toimintojen ilmoituksista katoaa automaattisesti näkyvistä. (WCAG 1.3.1) 
  • Osa ohjelmallisesta lukemisjärjestyksestä ei säilytä sisältöjen välisiä merkityksiä. Joissain näkymissä kohdistus ei siirry automaattisesti tärkeimpään sisältöön. Esimerkiksi lahjakorttia tilatessa. (WCAG 1.3.2) 
  • Sovelluksen sisältö ei käänny laitteen asennon mukaisesti vaakatasoon. (WCAG 1.3.4) 
  • Sovelluksessa on otsikoita, joita ei ole merkitty ohjelmallisesti, kuten Uutuudet. (WCAG 2.4.6) 
  • Osa vuorovaikutteisien elementtien saavutettavista nimistä eivät vastaa niiden näkyviä nimilappua. (WCAG 2.5.3.) 
  • Useista elementeistä puuttuu ohjelmallinen rooli, kuten navigointipalkki sen painikkeet, hakukenttä etusivulla sekä lahjakortin arvon valinnoissa. (WCAG 4.1.2) 
  • Osa komponenttien tilasta ei ole ohjelmallisesti luettavissa, esimerkiksi onko jokin suodatin valittuna vai ei. (WCAG 4.1.2) 

Sovelluksessa on sisältöä, jota lainsäädännön vaatimukset eivät koske. Tällaisia sisältöjä ovat:

  • palvelussa julkaistuja ulkopuolisten tahojen sisältöjä, jotka eivät ole palveluntarjoajan itsensä tuottamia, rahoittamia tai valvomia 
  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025 
  • video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025 

Anna palautetta saavutettavuudesta 

Voit antaa saavutettavuuspalautetta sähköpostitse saavutettavuus@alko.fi. Otsikoi viestisi (Saavutettavuuspalautetta) ja kerro viestissäsi, mistä sivusta ja millaisesta ongelmasta on kyse. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän sisällä. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat 

Jos asiointi sivustossamme on haastava, voit soittaa Alkon asiakaspalveluun 020 692 771 (ppm/pvm) tai asioida myymälässämme.  

Saavutettavuuden valvonta 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Saavutettavuusvaatimukset.fi sivuilla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom 

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö 

www.saavutettavuusvaatimukset.fi 

saavutettavuus@traficom.fi 

puhelinnumero vaihde 029 534 5000