
Kouluttajan sydäntä lämmittää koulutettavien into ja oivallukset
Palvelu- ja tuotekouluttaja Susanna Hildén suunnittelee erilaisia koulutuksia alkolaisille, ohjaa Alkon myyjiä, jotka toimivat työnsä ohella kouluttajina sekä kouluttaa henkilöstöä myös itse. Juoma-alaan intohimoisesti suhtautuva Hildén kokee onnistuneensa työssään, kun osallistujan mielenkiinto pysyy yllä koko koulutuksen ajan.
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Siksi henkilöstön tuoteasiantuntijuuteen ja palveluosaamiseen panostetaan erityisen paljon. Kun Susanna Hildéniä pyytää kertomaan, millaisista aiheista koulutuksia Alkossa järjestetään, vastaus on ”kaikesta”.
”Koulutuksia järjestetään eri tuoteryhmistä todella kattavasti useamman tunnin lähikoulutuksista tiiviisiin verkkokoulutuksiin. Meillä on tarjolla yleistason tietoa sellaisille, jotka vasta aloittavat tutustumista esimerkiksi viinien maailmaan sekä valtava määrä syventäviä konkarikoulutuksia hyvinkin spesifeistä aiheista, kuten vaikkapa tiettyjen alueiden kuohuviineistä. Asiakaspalvelukulma on aina tärkeä osa kaikkia koulutuksia", Hildén kertoo.
Koulutuksia on Alkon koulutusportaalissa satoja, ja niihin kaikkiin on jokaisella alkolaisella pääsy. Alkolainen kouluttautuu vuoden aikana keskimäärin lähes kuusi työpäivää.
Koulutukset suunnitellaan asiakaspalvelun lähtökohdista
Koulutuksien aiheet valikoidaan sen mukaan, mikä myymälöissä kulloinkin on ajankohtaista.
”Aiheiden rajaus ja lähestymiskulma asiaan ovat tärkeitä lähtökohtia koulutuksien suunnittelussa. Pidämme aina mielessä sen, mitkä seikat myyjän on tärkeä tietää asiakaspalvelutilanteissa. Käytämme valtavasti aikaa tiedonhakuun ja teemme myös opintomatkoja, joista ammennamme tietoa koulutuksiin. Suunnittelemme koulutukset Alkossa aina alusta loppuun asti itse.”
Hildén pitää tärkeänä sitä, että hän pitää koulutuksia myös itse.
”On todella tärkeää, että näen käytännössä, miten suunnittelemamme koulutuspäivä toimii käytännössä. Tiivistäminen taito on olennaista, sillä asiat lähtevät helposti rönsyilemään. Koko ajan täytyy miettiä sitä, mistä koulutukseen osallistuvalle on eniten hyötyä”, Hildén summaa.
”Meillä on palvelu- ja tuotekouluttajien lisäksi myös ympäri Suomen reilun 20 myyjän tiimi, jotka jakavat omaa osaamistaan muille tehden myyjän työnsä ohella työtä kouluttajina.”
Osallistujien oivallukset palkitsevat kouluttajan
Juomien maailma tarjoaa loputonta inspiraatiota Hildénille.
”Juomien maailmassa on monta kaninkoloa, joihin voi tipahtaa – tietoa on saatavilla valtavasti. Ala on intohimoni ja uutta opittavaa riittää valtavasti. Se tieto onkin lohduttava alan uusille opiskelijoille: kaikkea ei voikaan oppia, mutta tärkeintä on innostus ja halu oppia.”
Alkon kouluttajat saavat erinomaista palautetta pitämistään koulutuksista.
”Parasta työssäni on se, kun huomaan, että osallistuja oivaltaa juuri sen pointin, jonka koulutuksessa halusinkin tuoda esiin ja kun osallistujan mielenkiinto pysyy yllä koko koulutuksen ajan. On upeaa, kun osallistuja antaa myönteistä palautetta esimerkiksi koulutuksen rakenteesta tai menetelmien vaihtuvuudesta, eikä ainoastaan siitä, mikä koulutuksen aihe on”, Hildén iloitsee.