Valikoimamestari tuntee paikallisten asiakkaiden toiveet

Valikoimamestareina toimii yli sata Alkon myyjää, jotka valitsevat myymälään juuri paikallisille asiakkaille sopivat tuotteet. Työssä korostuu trendien seuraaminen sekä tuoteosaamisen aktiivinen kehittäminen ja jakaminen.

Alkon myymälät päättävät noin kolmanneksen valikoimastaan itse vastaten paikalliseen kysyntään. Loput tuotteista valikoituvat valtakunnallisen asiakaskysynnän perusteella. Trendejä, kysyntää ja asiakkaiden esittämiä toiveita tarkasti seuraavilla valikoimamestareilla on merkittävä rooli myymälän valinnaisen valikoiman suunnittelussa. Valikoimamestarit käsittelevät myös Alkotoive-palvelun kautta tehdyt myymälävalikoimaa koskevat toiveet. 

Alkotoiveella suosikkituote lähimyymälään

Alkotoive​​

Alkotoive-palvelun kautta asiakkaat voivat esittää tuotetoiveita lähimyymälänsä valikoimaan. Asiakas voi toivoa valikoimaan tuotteita Alkon kokonaisvalikoimasta. Kun toive on saapunut palvelun kautta myymälään, Alkon valikoimamestarit käyvät toiveet läpi. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistaa myymälässä Alkotoive-merkistä. Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta.

Maaliskuun loppuun mennessä Alkotoiveita oli esitetty 22 600 ja niistä 26 prosenttia on pystytty toteuttamaan. Tuoteryhmistä eniten​ toiveita tulee ​punaviineihin,​ valkoviineihin​ ja oluisiin.

Tiiriön Alkoon toivotaan tuotteita viineistä samppanjoihin

Hämeenlinnan Tiiriön myymälässä valinnaisia tuotteita on kolmisensataa, joita vaihdetaan sesonkikysynnän, trendien ja asiakastoiveiden perusteella.

''M
yymälään tulee toiveita monipuolisesti erilaisista punaviineistä marjaviineihin ja samppanjoihin'', kertoo Valikoimamestarina työskentelevä myyjä Miia Jokinen.  

''Alkotoiveesta on tullut puhetta useinkin asiakkaiden kanssa. Neuvon laittamaan Alkotoive-palvelun kautta palautetta jo ihan senkin takia että toive tulee varmasti perille asti. Hyllyn välissä sivulauseessa kerrottu toive saattaa mennä ohi tai unohtua. Kun toive on järjestelmässä, sitä vaaraa ei ole. Muutama asiakas on kiittänytkin toiveen tullessa hyllyyn'', Jokinen kertoo.

Koska myymälän hyllytila on rajallinen, kaikkia Alkotoiveita ei valitettavasti pystytä toteuttamaan.

''Välillä toiveena saattaa esimerkiksi tulla viini, josta löytyy jo monia vastaavanlaista myymälästä tai toivottu tuote ei aivan istu käynnissä olevaan sesonkiin. Tällaisessa tilanteessa Alkon verkkokauppa, josta koko yli 10 000 tuotteen valikoima on saatavilla ja tilattavissa mihin tahansa Alkon myymälään tai noutopisteeseen ympäri Suomen, on loistava apu,'' Jokinen jatkaa.  

Tiiriön Alko on tunnettu pienpanimo-oluistaan

Jokinen kertoo, että Tiiriön myymälän valikoima erottuu erityisesti suurella pienpanimo-oluiden valikoimallaan.

”Meiltä tullaan ostamaan craft-oluita kauempaakin”, Jokinen sanoo. Kokeneena valikoimamestarina Jokinen on huomannut paitsi oluiden myös väkevien kulutuksen siirtyneen viime vuosina yhä laadukkaampiin tuotteisiin, mikä näkyy myös Tiiriön valinnaisessa valikoimassa.

”Valikoimassamme panostetaan uutuuksiin sekä erityisesti kotimaisiin tuotteisiin”, Jokinen toteaa. Kuluttajat ovat aiempaa tiedostavampia myös alkoholinkäytön terveysvaikutuksista, mikä näkyy lisääntyneenä kiinnostuksena matala-alkoholisiin sekä alkoholittomiin tuotteisiin. Myös alkoholittomissa tuotteissa on tarjolla yhä laadukkaampia ja monipuolisempia vaihtoehtoja.

”On kiva huomata, että enää alkoholittomana ei ole vain olutta ja siideriä, vaan myös esimerkiksi kuivia juomasekoituksia”, Jokinen sanoo. 

Juomasuosituksia kysytään yhä useammin 

Jokinen on huomannut, että korona-ajalla on ollut yllättävä vaikutus suomalaiseen viinikulttuuriin, sillä Tiiriössä kysytään entistä enemmän ruokajuomaneuvoja. Asiakkaat ovat rohkaistuneet kokeilemaan uutta, kun ruokaa laitetaan kotona aiempaa enemmän. Jokisen mukaan ei ole tavatonta, että ruokakaupassa ennen Alkoa asioinut asiakas esittelee myyjälle ostoskassinsa sisältöä. Neuvojen antaminen on valikoimamestarille helppoa, sillä juomavalikoima kehittyy jatkuvasti laadukkaammaksi ja monipuolisemmaksi.

”Asiakkailta tulee välillä mitä villeimpiä kysymyksiä, mikä on ollut hauska huomata”, Jokinen naurahtaa.

Tarinoita alkolaisista