
Alkon vuoden 2024 tilinpäätös: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti.
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat
- Alkon litramyynti oli 71,2 (76,9) miljoonaa litraa, joka laski 7,4 prosenttia vuodesta 2023.
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 116,8 (1 160,8) miljoonaa euroa.
- Liiketoiminnan kustannukset pysyivät hallinnassa prosessien jatkuvalla parantamisella inflaatiopaineista huolimatta.
- Liikevoitto oli 36,7 (42,7) miljoonaa euroa.
- Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että valtiolle jaetaan osinkoa tilikaudelta 2024 30 (40) miljoonaa euroa.
- Alkon tuotteiden hintoihin vaikutti eniten vuodenvaihteen 2024 alkoholiveromuutos, joka nosti hintoja 5,1 prosenttia, sekä syksyn arvonlisäverotuksen muutos. Muutoin tuotteiden myyntihinnat nousivat vuoden aikana maltillisesti veron korotukset huomioiden, koko valikoiman osalta keskimäärin 5,8 prosenttia
- Alko oli maineeltaan Suomen 9. paras yritys T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.
- Myymälöiden ikärajavalvonnan onnistumista mittaavien mystery shopping -käyntien onnistumisprosentti oli 98,0 (98,3) prosenttia.
- Toimenpiteet ilmastopäästöjen pienentämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi jatkuivat niin oman toiminnan kuin koko arvoketjun osalta. Oman toiminnan sähköenergian päästöt pienenivät 66 prosenttia siirryttäessä päästöttömään sähköön.
- Suomalaisista 71 (68) prosenttia pitää Verianin ja THL:n toteuttaman alkoholipoliittiset mielipiteet -kyselyn tulosten mukaan nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä. Asenteet ovat tiukentuneet viimeisten vuosien aikana. Alkoa pidetään poliisin jälkeen toiseksi luotettavimpana yhteiskunnallisena toimijana.
- Vuonna 2025 Alkon kautta tapahtuvan alkoholin litramyynnin ja sen myötä yhtiön liikevaihdon ja tuloksen ennakoidaan laskevan merkittävästi alkoholilakimuutoksen, veronkorotusten ja haastavana jatkuvan taloustilanteen vuoksi.
Toimitusjohtaja Leena Laitinen:
Alko on kaikkien suomalaisten omistama, neljänneksi suurin vähittäiskaupan ketju. Olemme tänäkin vuonna uudistuneet ja vastanneet kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Kehitämme edelleen ystävällistä ja huippuammattitaitoista palveluamme koko kansan sommelierina, juomien asiantuntijana. Keskeiset painopisteet – vastuullinen alkoholinmyynti ja maailmanluokan palvelu – ovat säilyneet toimintamme painopisteenä läpi vuosikymmenten. Tehtävämme mukaisesti palvelemme sekä kuluttajia että yhteiskuntaa – suomalaisten hyvinvointi edistää kansantaloutemme kestävyyttä.
Myymäläverkostomme Hangosta Nuorgamiin kattaa koko Suomen, ja yhdeksällä kymmenestä kuluttajasta palvelumme ovat kymmenen kilometrin säteellä. Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaan ääntä ja varmistamme näin toiveiden ja trendien mukaiset juuri sopivat valikoimat. Seuraamme jatkuvasti markkinaa ja tuotteidemme hinnat ovat tutkitusti kilpailukykyiset muuhun alkoholin vähittäismyyntiin verrattuna.
Myimme vuonna 2024 71,2 (76,9) miljoonaa litraa alkoholijuomia. Kesäkuussa voimaan tulleen alkoholilakimuutoksen myötä entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä laajennettiin ruokakauppoihin. Lakimuutoksen lisäksi myyntiimme on vaikuttanut muun muassa kuluttajien haasteellinen taloustilanne sekä viime vuoden alussa voimaan tulleet viinien ja väkevien alkoholiveron korotukset ja syksyllä voimaan tullut arvonlisäveron korotus.
Muutosten vaikutus litramyyntiimme oli odotetun mukainen, ja kokonaislitramyynti laski 7,4 prosenttia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 116,8 (1 160,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 36,7 (42,7) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kustannukset pidettiin hallinnassa prosessien jatkuvalla parantamisella inflaatiopaineista huolimatta.
Meistä alkolaisista on ilahduttavaa, että asiakkaat antoivat valikoimallemme arvosanan 8,61 (kouluarvosanalla 4–10). Asiakkaiden tyytyväisyys verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 82) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 84) on korkealla tasolla. Olemme jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä entistä sujuvammiksi toteuttamalla käytettävyyttä parantavia uudistuksia Alko-äppiin sekä verkkokauppaan. Testasimme Helsingin Arkadian myymälän tiloissa viinien maistelutilaisuuksia, jotka saivat asiakkailtamme kiitosta.
Maailmanluokan palvelun varmistamiseksi ja kehittämiseksi panostimme edelleen henkilös-tömme palvelu- ja tuoteosaamiseen. Yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja monimuotoisuus ovat meille keskeisiä arvoja. Erityisryhmien edustajia työskentelee useissa myymälöissämme
Myymälöissämme nuorten asiakkaiden ikäraja-asiointien mystery-tulos oli korkealla tasolla, 98,0 prosenttia. Toimme kampanjoissamme esille tinkimätöntä valikoima- ja laatutyötämme sekä ”Terveydeksi?”-kampanjassa alkoholin yhteyttä syöpäsairauksiin yhteistyössä Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan osaston kanssa.
Osallistuimme Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet (SBT) -ohjelmaan, jonka tulosten avulla voimme kehittää koko arvoketjumme ympäristövastuullisuutta kokonaisvaltaisesti. Olemme valmistautuneet SBT-tavoitteiden varmentamiseen vuoden 2025 alussa kehittämällä päästölaskentaamme. Raportoimme vuodesta 2025 EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaisesti. Tilintarkastajiemme lausunnon mukaan olemme edistyneet kestävyysselvityksen edistämisessä hyvin.
Kiitos kaikista palautteista ja keskusteluista, joita olen saanut käydä asiakkaiden, päättäjien ja alkolaisten kanssa. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, sillä juuri vuoropuhelun kautta kehitymme entistäkin paremmaksi.
*NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua
Lisätietoja
Alkon viestintä, mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi