Tunnetko hinnan anatomian?

Vastuullisuus on Alkon kaiken toiminnan keskiössä – myös hinnoittelun. Alkossa myytävien alkoholijuomien hinnoittelu on avointa ja tavarantoimittajamme voivat määrittää itse omien tuotteidensa hinnan.

Hinnoittelun osalta Alko toimii toisin kuin suuri osa muista vähittäismyyjistä, sillä Alkon hinnoittelu on monopolin piiriin kuuluvilla yli 5,5 -prosenttisilla alkoholijuomilla täysin avointa ja perustuu vuosittain julkaistaviin hinnoittelukertoimiin ja -tekijöihin. Avoimen kertoimen avulla tavarantoimittaja pystyy laskemaan tuotteelleen vähittäishinnan, ja hänellä on oikeus muuttaa sitä kaksi kertaa vuodessa. Tällöin siirrämme hintamuutoksen täysimääräisenä tuotteen hintaan.

Hinnan anatomia

Hinnan anatomia - miten Alkon tuotteiden hinta muodostuu.

Näin juomien hinnat muodostuvat eri alkoholijuomissa. 

Tuotteen hinnanmuodostus alkaa tavarantoimittajan Alkolle ilmoittamasta ostohinnasta, joka sisältää tavarantoimittajan hankintakustannukset, katteen ja muut kulut. Saadaksemme tuotteelle vähittäismyyntihinnan, jolla tuote myydään, lisätään hankintahintaan hinnoittelukerroin eli myyntikate, mahdolliset logistiikkakustannukset, pantti, kierrätysmaksu, alkoholijuomavero ja arvonlisävero.

Alkoholijuomien hinnassa veron osuus saattaa yllättää

Alkoholijuomavero muodostaa ison osan alkoholijuomien hinnasta. Alkoholi aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia ja siksi sen verotus useissa maissa, Suomen lisäksi muun muassa Norjassa, Ruotsissa, Islannissa ja Brittein saarilla, on melko korkeaa. Alko ei määrittele alkoholijuomaveroa, vaan verotuksesta päättää Suomen hallitus ja eduskunta. Mahdolliset veronmuutokset näkyvät alkoholijuomien kuluttajahinnoissa täysimääräisinä.

Alkoholin hinta on tutkimusten mukaan saatavuuden ohella keskeinen keino vähentää alkoholihaittoja. Väkevissä ja oluissa alkoholijuomavero määräytyy alkoholiprosentin mukaan: mitä suurempi alkoholiprosentti tuotteella on, sitä suurempi on veron määrä. 

Myyntikate maltillinen ja avoimesti viestitty 

Alko kertoo hinnoittelunsa perusteet ja myyntikatteensa täysin avoimesti. Alkon myyntikate on keskimäärin 17 prosenttia tuotteen alkoholiverollisesta hinnasta. Sillä kustannetaan mm. myymälöiden ylläpito, henkilökunnan palkat sekä tuotteiden laadunvalvontakulut. Lisäksi maksamme vuosittain tuloksestamme osinkoa valtiolle. Myyntikate sisällytetään tuotteen vähittäismyyntihintaan hinnoittelukertoimien avulla.  

Hinnoittelumme on tasapuolista 

Hinnoittelumme on tasapuolista kaikkia tavarantoimittajia kohtaan. Tavarantoimittajat eivät maksa Alkolle esimerkiksi tuotenäkyvyydestä tai hyllypaikoista. Alkon kate on tuoteryhmien sisällä sama, eikä se vaihtele esimerkiksi myyntivolyymin mukaan.  

Hinnat ovat kaikille ja kaikkialla Suomessa samat, niin myymälässä kuin verkkokaupassa.  Vastuullisuudestamme kertoo myös se, että meillä ei ole ns. sisäänheittotuotteita, kampanja-alennuksia tai tarjousesillepanoja. Ainoat alennettavat hinnat koskevat joitakin poistuvia kausituotteita, esimerkiksi glögejä.


Katso täältä hinnoitteluun ja kustannuksiin liittyvät tekijät.