Palvelua ihan jokaiseen makuun - näin panostamme alkolaisten osaamiseen

Haluamme tarjota asiakkaillemme maailmanluokan palvelua ja tämän takia panostamme erityisen paljon työntekijöidemme palveluosaamiseen ja tuoteasiantuntijuuteen.

Alkolainen osaaminen koostuu

  • huipputason asiakaspalvelusta
  • vahvasta ja monipuolisesta tuotetuntemuksesta
  • taituruudesta suositella juomaa erilaisille ruokalajeille

Haluamme tarjota asiantuntevaa palvelua ja koko maailman lasissa - monipuolisen ja ajan hermolla olevan valikoiman, joka on rakennettu juuri asiakkaalle sopivaksi.

Luostarioluista viinialueiden erityispiirteisiin - monipuolinen koulutus luo perustan osaamiselle

Alkolaisten osaamista kehitetään ympäri vuoden. Jokaiselle alkolaiselle taataan vahva perusta tuote- ja palveluosaamiseen sekä vastuulliseen asiakaspalveluun. Tarjolla on sekä verkkokoulutuksia, että digitaalisia työkaluja oppimiseen ja osaamisen jakamiseen.

Koulutusten aiheina voivat olla esimerkiksi

  • IPA- ja luostarioluet
  • Bordeaux’n viinialue
  • Juhlasesongin juomasuositukset, kuten pääsiäislampaan kanssa sopiva viini
  • Maailmanluokan asiakaspalvelu
  • Vihreät tuotevalinnat
  • Myynninvalvonnan periaatteet 

Koulutuksia tarjotaan niin uransa alussa oleville kuin jo pitkään Alkossa olleille heidän oman kiinnostuksen kohteiden mukaan. Koulutukset on järjestetty pääosin Alkon omien kouluttajien ohjaamina tilaisuuksina, verkkosisältöinä tai itseopiskeluna.

Työaikaa myös itsenäiseen opiskeluun

Alkolaisilla on mahdollisuus opiskella myös itsenäisesti työaikana. Alkon ammattilaisten laatimia itsenäisen opiskelun koulutuspaketteja julkaistaan säännöllisesti ja niistä myyjä voi valita haluamansa aiheen. Tänä vuonna julkaistuja aiheita ovat muun muassa Samppanjan erityspiirteet, Trappisti-oluet ja Toscana tutuksi.

Suurin osa oppimisesta tapahtuu myymälän arjessa ja yhdessä muiden kanssa  

Perusteellisen koulutuskokonaisuuden lisäksi panostamme työssäoppimiseen. Suurin osa alkolaisten oppimisesta tapahtuukin arjessa työskentelemällä yhdessä erilaisissa tiimeissä ja jakamalla oppeja myös työkaverille.

Olemme maistaneet juomaasi – myymäläpruuveilla on Alkossa pitkät perinteet

Viininmaistelu

Koulutustilaisuuksien lisäksi alkolaiset pääsevät tutustumaan juomien ominaispiirteisiin myymäläpruuveissa, eli myymälöiden omissa olut- ja viininmaistelutilaisuuksissa. Ammattimaisessa pruuvauksessa arvioidaan juoman ulkonäköä, juoman tuoksua sekä maistellaan sen ominaismakuja, jonka jälkeen syljetään pois.

Maistelutilaisuudet auttavat meitä maailmanluokan asiakaspalvelussa

Myymäläpruuveilla on Alkossa pitkä perinne. Aistinvarainen arviointi kerryttää alkolaisten osaamista erilaisten juomatyyppien tyypillisistä eroista ja samankaltaisuuksista. Pruuvamisen tarkoituksena on myös oppia, millainen ruoka tai tilaisuus olisi maistetun tuotteen edustamalle tyylille sopiva. Kun tunnemme tuotteidemme edustamat tyylisuunnat, pystymme antamaan osuvia juomasuosituksia ja kertoa tuotteistamme enemmän. Pruuveilla on aina oma teemansa, kuten joulupöydän viinivalinnat, alkoholittomat kuohuviinit tai pienpanimo-oluet.

Opit jaetaan digitaalisesti kaikille alkolaisille

Pruuvin aikana tehdyt havainnot tuotteen aromeista ja juomalle sopivista ruokalajeista kirjataan aina ylös Alkon omaan digitaaliseen työkaluun Makupankkiin, jotta muutkin kuin tilaisuuteen osallistuneet oppisivat maistetun tuotteen ominaisuuksista. Näin kaikki alkolaiset pystyvät jakamaan osaamistaan ja rikastuttamaan työkavereidensa tuotetietoutta asiakaspalvelun avuksi.

Uusien alkolaisten koulutuspolku

Uuden myyjän ei tarvitse olla valmis viinituntija tai olutharrastaja. Tärkeintä on hyvä asenne, sillä osaaminen kehittyy kattavan peruskoulutuksen kautta niin asiakaspalvelun ammattilaiseksi, kuin viini-, olut- tai viskitietäjäksi.

Perehdytysjakson jälkeen uusi myyjä siirtyy normaaliin koulutusrytmiimme, ja hän pääse sukeltamaan vieläkin syvemmälle palvelu- ja tuotetiedon maailmaan.

Kausimyyjillä, jotka ovat Alkossa lyhyemmän ajanjakson töissä, on oma koulutuspolkunsa. Koulutus tähtää vastuullisen asiakaspalvelun ja juomatietouden perusteiden lisäksi etenkin tulevan sesongin juomasuositusten haltuunottoon.

Tiesitkö tätä? Mestarit kehittävät Alkon palvelua ja valikoimaa
Alkossa on töissä lähes 300 myyjää, jotka toimivat myyjän työn ohella palvelu- tai valikoimamestareina. Palvelumestari koordinoi ja suunnittelee myymälän asiakaspalvelua ja valikoimamestari puolestaan kuuntelee asiakkaiden tarpeita ja haistelee trendejä myymälän tuotevalikoiman kehittämisessä.

Valikoimamestarit myös kartuttavat työkavereidensa osaamista oppeja jakamalla. Valikoimamestari kerää työkavereille tietoa niin uusista kuin jo valikoimassa olevista tuotteista ja organisoi myymälähenkilökunnan maistelutilaisuudet.