Palvelua ihan jokaiseen makuun – näin panostamme alkolaisten osaamiseen

Haluamme tarjota asiakkaillemme maailmanluokan palvelua. Siksi panostamme erityisen paljon henkilöstömme palveluosaamiseen ja tuoteasiantuntijuuteen.

Alkon myymälöissä työskentelevien osaaminen koostuu huipputason asiakaspalvelusta, vahvasta ja monipuolisesta tuotetuntemuksesta sekä taituruudesta suositella juomia erilaisille ruokalajeille. Myyjien osaamisen kehittämisessä satsataan erityisesti vastuullisen maailmanluokan palvelun taitoihin: henkilökohtaisen palvelun vuorovaikutusosaamiseen sekä timanttiseen tuoteosaamiseen. 

Monipuolinen koulutus luo perustan osaamiselle

Jokaista alkolaista koulutetaan vuosittain keskimäärin noin kuusi päivää. Koulutusta tarjotaan sekä lähikoulutuksia että digitaalisessa oppimisympäristössä kaiken tasoisille oppijoille.

Koulutusten aiheina voivat olla esimerkiksi eri viinialueet, juomien erityispiireet, sesongin juomasuositukset, myynninvalvonnan periaatteet, asiakaspalvelu tai Sertifioitu vaihtoehto.

Koulutuksia tarjotaan niin uransa alussa oleville kuin jo pitkään Alkossa olleille omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Koulutuksia suunnittelevat ja järjestävät pääosin Alkon omat kouluttajat lähitilaisuuksina, verkkosisältöinä ja itseopiskeluna.

Oppimista työn ohessa ja kollegoilta

Perusteellisen koulutuskokonaisuuden lisäksi panostamme työssä oppimiseen. Suurin osa alkolaisten oppimisesta tapahtuukin arjessa työskentelemällä yhdessä erilaisissa tiimeissä ja jakamalla oppeja myös työkaverille.

Olemme maistaneet juomaasi – pruuvit kerryttävät alkolaisten osaamista

Koulutuksien lisäksi alkolaiset pääsevät tutustumaan juomien ominaispiirteisiin myymäläpruuveissa eli maistelutilaisuuksissa. Ammattimaisessa pruuvauksessa arvioidaan juoman ulkonäköä ja tuoksua sekä maistellaan sen ominaismakuja, jonka jälkeen juoma syljetään pois.

Myymäläpruuveilla on Alkossa pitkä perinne. Aistinvarainen arviointi kerryttää alkolaisten osaamista erilaisten juomatyyppien tyypillisistä eroista ja samankaltaisuuksista. Pruuvaamisen tarkoituksena on myös opetella, millainen ruoka tai tilaisuus sopisi maistetulle juomalle. Kun tunnemme tuotteiden tyylin, pystymme antamaan osuvia juomasuosituksia asiakkaille. 

Uusien alkolaisten koulutuspolku

Uuden myyjän ei tarvitse olla valmis viinituntija tai olutharrastaja. Tärkeintä on innokas asenne oppimiseen, sillä osaaminen kehittyy kattavan peruskoulutuksen kautta niin asiakaspalvelun ammattilaiseksi, kuin vaikkapa viini-, olut- tai viskitietäjäksi.

Perehdytysjakson jälkeen uusi myyjä siirtyy normaaliin koulutusrytmiimme, ja hän pääse sukeltamaan vieläkin syvemmälle palvelu- ja tuotetiedon maailmaan.

Kausimyyjillä, jotka ovat Alkossa sesongin ajan töissä, on oma koulutuspolkunsa. Koulutus tähtää vastuullisen asiakaspalvelun ja juomatietouden perusteiden lisäksi etenkin kyseisen sesongin juomasuositusten haltuunottoon.

Monipuolista osaamisen kehittämistä Alkon pääkonttorilla

Alkon pääkonttorin asiantuntijat ja esihenkilöt kehittävät osaamistaan kattavan ja strategisesti suunnitellun valmennustarjonnan avulla. Valmennukset keskittyvät Alkon liiketoiminnan kannalta keskeisiin teemoihin sekä metataitojen – kuten vuorovaikutuksen, ajattelun ja oppimisen – vahvistamiseen.

Tarjoamme vuorovaikutteisia hybridivalmennuksia, joissa korostuu poikkitieteellinen näkökulma ja joissa valmentajina toimivat pääosin omat alkolaiset asiantuntijamme. Näin varmistamme, että oppiminen on käytännönläheistä ja sidoksissa arjen työhön. Lisäksi asiantuntijapuheenvuorot tuovat tuoreita näkökulmia Alkolle tärkeisiin aiheisiin ja rikastuttavat yhteistä ymmärrystä.

Digitaalisessa oppimisympäristössämme asiantuntijat ja esihenkilöt voivat kehittää osaamistaan joustavasti. Tarjoamme myös luottamuksellista coachingia, joka tukee henkilökohtaista kasvua ja työn tekemiseen liittyvän metaosaamisen syventämistä.