Alkon juomatrendit 2022

Alkon trendikatsaus kokoaa vuoden 2022 poreilevat trendit

Alkon trendikatsaus kokoaa yhteen juoma-alan tuoreimmat ilmiöt. Sen, mitä poreilee pinnan alla ja miten yhteiskunnallinen kehitys näkyy juoma-alalla. Nyt puhutaan ilmastonmuutoksesta, sosiaalisesta vastuusta ja ihmisten halusta vaikuttaa. Terveydestä ja tarinallisuudesta, paikallisuudesta ja panimotuotteista, hybridistä ja hifistelystä. Trendijuomista IPAsta samppanjaan ja juotaviin jälkiruokiin.

Vastuullinen nautinto kiinnostaa yhä useampaa. Oman terveyden ja hyvinvoinnin vaaliminen näkyy myös Alkossa. Tuotteen alkuperään, tuotantoon ja kuljetukseen liittyvät ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset painavat ostopäätöksissä.

”Ketään ei varmasti yllätä se, että vastuullisuuden merkitys edelleen lisääntyy. Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän sosiaalista vastuunkantoa hankintaketjussaan. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat elinehto”, valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen toteaa.

Tutustu juoma-alan kymmeneen kuumimpaan trendiin ja tuoreimpiin ilmiöihin.

Trendi 2. Yrityksiltä vaaditaan vastuullisuutta

Vastuullisuuden merkitys lisääntyy. Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän sosiaalista vastuunkantoa hankintaketjussaan. EU:n huolellisuusvelvoitteiden tehtävänä on ennaltaehkäistä ihmisoikeusloukkauksia yritysten arvoketjuissa.

Alko on sitoutunut edistämään hankintaketjussaan työskentelevien ihmisten turvallisia työoloja ja mahdollisuutta riittävään elantoon. Se pyrkii varmistamaan ja edistämään ihmisoikeuksien toteutumista muun muassa tarjoamalla monipuolisia koulutuksia tavarantoimittajille
ja tuottajille.

Trendi 6. Hifistelyn muodonmuutos

Juomahifistely liitetään usein kalliisiin, hyvän vuosikerran viineihin perinteikkäiltä tuottajilta. Hifistelyä voi harrastaa hakemalla jotain omaperäistä ja erilaista – mielellään sellaista, josta vain harva on kuullut. Mitä pienempi tuotantomäärä, sen kiinnostavampi hifistelijälle. Myös suuret tuottajat ovat huomanneet ilmiön, ja siksi niillä saattaa olla pientuottajamaiseen tyyliin brändättyjä viinejä valikoimissaan.

Trendi 9. Jokaisella on halu vaikuttaa

Kuluttajat haluavat kertoa mielipiteensä ja vaikuttaa. Kerrotut toiveet ja ideat voivat näkyä niin tuotteiden ulkonäössä, sisällössä tai vaikka tuotevalikoimassa. Alkossa kuluttajilla on mahdollista esittää toiveita Alkon valikoimaan Alkotoive.fi-palvelun kautta tai ryhtymällä Neuvonantajaksi.

Trendi 10. Samppanja, aina muodissa

Samppanja, aina muodissa. Trendin kuningatar on roseekuohuva, jonka vaaleanpunainen väri ilahduttaa ja sulostuttaa.

"Samppanja on nyt myös ruokajuoma. Sitä voi nauttia läpi aterian. Raikkaalla roseesamppanjalla voi myös puhdistaa suun aterian jälkeen; se vie rasvaisuuden mennessään ja valmistaa suuta seuraaviin makuihin. Kylmä ja raikas tilkkanenkin riittää, vaikka joka ruokalajin jälkeen", vinkkaa Master of Wine, Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.