Terve sielu terveessä mielessä

Alkoholittomien tuotteiden kysyntä lisääntyy, ja kulttuurinmuutos on käynnissä: siihen, että on hauskaa, ei tarvita alkoholia. Alkoholittomat tuotteet ja mocktailit ovat varteenotettava vaihtoehto oman mielen ja kehon terveydestä kiinnostuneella ihmisille.

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tavoittelu on jo pitkään ollut myös trendikästä. Hyvinvointi ei liity vain siihen, miltä meistä fyysisesti tuntuu. Sen rinnalla mielen terveys – onnellisuus, jaksaminen, ihmissuhteet – on yhä keskeisempi asia.  

Osa hyvinvointia on myös se, minkälaiset juomisen tavat ihmisellä on. Varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä on viime vuosina lisääntynyt raittiutta korostava sober curious -ilmiö. Matala-alkoholiset tuotteet ja hyvinvointia lisäävät juomat kiinnostavat yhä useampia: niissä kun on totuttua vähemmän prosentteja ja niukemmin kaloreita. 

Mielenterveyteen liittyvistä asioista osataan myös nykyään puhua melko avoimesti. Apuakin ehkä osataan hakea menneitä vuosia paremmin. Etenkin nuorilla mielen hyvinvointiin liittyvät asiat voivat olla päivittäinen juttelun aihe siinä missä lempiartistit. 

Vastuullisena yrityksenä myös Alko on mukana mielenterveyttä edistävässä toiminnassa. Teema on Alkolle tärkeä. Onnea ja unohdusta ei löydä pullosta, sen sijaan avoin keskustelu omasta tilanteesta saattaa auttaa.  

Perjantaipuhelu

Osana 90-vuotisjuhlavuottaan Alko aloitti yhteistyön Helsinki Mission kanssa. Alkon henkilökuntaa on ollut vastaamassa Perjantaipuhelin-linjalla, jonne voi soittaa, kun kokee tarvetta lievittää yksinäistä oloa viikonlopun alla. Aamukorva on vastaava linja ikääntyneille henkilöille.  

Alkolle myös oman henkilökunnan hyvinvointi on tärkeää. Alko on saanut kahtena vuonna Mieli Ry:n Hyvän mielen työpaikka -tunnustuksen.